În martie 2018, autoritățile locale anunțau că Municipiul Turda învingea într-o competiție europeană orașele Milano și Manchester. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă de la Turda primea premiul pentru pentru viziunea clară de planificare, strategia robustă de finanțare și obiectivele măsurabile.
Realitatea pe teren e puțin diferită de viziunea prezentată la Bruxelles. Oamenii vorbesc despre lucrări de mântuială, întârziate și fără logică.
Teoria e bună, practica ne omoară
Locuitorii de pe strada Alexandru Ioan Cuza vor beneficia de investițiile din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. Strada va fi asfaltată iar trotuarele refăcute. În urmă cu circa 10 zile, locuitorii de pe stradă au fost luați prin surprindere de către autoritățile locale. Oamenii au fost somați să-și dea jos de pe case burlanele de scurgere a apelor pluviale pe motiv că vor distruge trotuarele iar constructorul nu vrea să facă recepția lucrărilor. Cetățenii refuză însă să-și dea jos burlanele de pe casă și încep să vorbească despre lucrările proaste de reabilitare.
Lucrători mituiți cu țuică de prune ca să repare trotuarul
La magazinul de pe str.Al Ioan Cuza, trei-patru oameni vorbesc despre somația Poliției Locale de a elimina burlanele.
”Le-a dat un litru jumate de jinars să repare troturarul”, spune un locuitor de pe stradă. Acesta crede că proiectul de reabilitare a trotuarelor a fost greșii făcut. ”Între case și noul trotuar erau niște adâcituri rămase. I-am întreba, astea cine le repară. Au zis că ei au bani doar pentru trotuar nu și să repare și să termine restul. Rămânea acolo o un șanț de vreo 20 de cm și adânc, chiar lângă casă și gard. Să repar eu, ce-ați stricat voi, am întrebat. Le-am dat un litru jumate de jinars și au repatat. Vecinul le-a dat din mână 140 de lei. Cam asta e cu Uniunea Europeană, aici”, povestește omul.
Supărați că au fost somați să-și dea burlanele jos, oamenii încep să spună neregulile pe care le-au observat la lucrări: cămine făcute aiurea, trotuarul înălțat prea sus, față de case absența unui sistem de scurgere a apei pluviale.
Mai tari ca Manchester și Milano. Au păstrat stâlpii de lemn de acum 50 de ani
Ciudățenia de pe strada Alexandru Ioan Cuza este că proiectarea nu a prevăzut și eliminarea sau înlocuirea unor stâlpi de lemn folosiți ca suport pentru cablurile de telecomunicații. ”Au lăsat stâlpii de lemn în trotuar. Din ăștia nu mai sunt nici în comunele mai dezvoltate. Puteau să-i inlocuiască să pună stâlpi de beton sau să-i elimine. Acum i-au păstrat în trotuar. Dacă îi scot, strică trotuarul?”, se întreabă oamenii.
Mai tare ca la Manchester și Milano, planul de mobilitate urbană durabilă se realizează pe strada Alexandru Ioan Cuza se realizează după o viziune autotonă: mituind cu țuică lucrători să acopere ”goluri” în proiectare, cu stâlpi de lemn din 1950 lăsați pe drum și cu containere de gunoaie amplasate ilegal lângă casele oamenilor.