Consiliul Local Tureni a aprobat astăzi, 7 noiembrie 2023, închirierea a 11 hectare de pășune către o firmă, fără ca procedura să fie una competitivă, așa cum prevede Codul Administrativ.
Comuna Tureni vrea să închirieze cele 11 hectare de pășune pentru ca pe acest teren să fie amplasat pământul excavat în urma lucrărilor de construire a legăturii cu Autostrada A3 Cluj-Târgu Mureș. Administrația locală ar fi avut însă la îndemână alte opțiuni legale, precum un contract prin care să se se facă amenajări funciare de îmbunătățire a pășunii.
Potrivit art. 362 alin (3) Dispoziţiile privind darea în administrare, concesionarea, închirierea şi darea în folosinţă gratuită a bunurilor aparţinând domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ- teritoriale se aplică în mod corespunzător și bunurilor din domeniul privat.
Condițiile speciale de închiriere a terenurilor proprietate publică sunt prevăzute în Secţiunea a 4-a Închirierea bunurilor proprietate publică doin Codul Administrativ.
Exista și varianta ca solicitantul închirierii, firma constructoare, să semneze contracte cu proprietarii de terenuri private.
Nelegalitatea proiectului de hotărâre a fost sesizată de către consilierul local Andrei Iozon. Acesta a întrebat-o pe primărița Dana Mănăilă și pe secretara comunei dacă proiectul de hotărâre este legal iar acestea au susținut că da.
Potrivit OUG 57/2019 închirierea terenurilor aflate în proprietatea pa unei localități se face exclusiv pe bază de licitație publică. Actul de aprobare a închirierii trebuie să cuprindă printre altele valoarea de inventar a bunului care face obiectul închirierii, o informație care este omisă din hotărârea de Consiliu Local. Potrivit art. 335 din Codul Administrativ, pentru a fi legală o închiriere trebuie respectată o etapă de transparență.
Spre exemplu, anunțul de licitație se trimite spre publicare cu cel puțin 20 de zile calendaristice înainte de data-limită pentru depunerea ofertelor.
Printre criteriile de atribuire sunt necesare să fie enunțate și criterii de protecție a mediului înconjurător.
Potrivit Codului Administrativ, garanția este obligatorie și se stabilește la nivelul contravalorii a două chirii.
Consilierul local Andrei Iozon a întrebat în ședința Consiliului Local de la Tureni dacă sunt percepute garanții în contractual de închiriere, dar răspunsul autorităților locale este evaziv.
”Eu le-am spus că nu e legală procedura, ei au zis că da. Acum așteptă să facă închirierea așa cum îi duce pe ei capul, dar legea e clară: închirierea fără procedură de licitație și fără garanții, poate fi anulată la tribunal”, explică consilierul local.
Andrei Iozon a cerut Primăriei Tureni să recurgă la o altă soluție și să intermedieze un contract între cetățeni și constructorii de la autostrată. În imediata apropiere a lucrărilor există mai multe terenuri private care ar putea fi îmbunătățite funciar. ”Sunt cam doi kilometri până acolo unde vor ei să ducă acum pământul. Sunt terenuri private în apropiere, sunt alte terenuri accidentate mai aproape. Au tot insistat că nu e treaba primăriei să intermedieze între privați. Treaba primăriei e să-i ajute pe oameni și se putea rezolva să fie amenajat pământul oamenilor”, a mai explicat Iozon.
1500 de lei chirie pe hectar și nicio garanție că pășunea nu va fi distrusă
Viceprimărița din Tureni a propus ca închiriere să se facă la un preț anual pe hectar egal cu valoarea dublă a unei subvenții APIA pentru pășune. Primărița Dana Mănăilă s-a prins că menționarea unei astfel de valori vagi, în hotărârea Consiliului Local, nu este legală și a cerut consilierilor să propună o valoare fixă. Aceasta a fost stabilită la 1500 de lei/ha. Contractul ar urma să fie încheiat pe trei ani, dar mai are o prevedere dubioasă și anume că durează până când beneficiarul închirierii prezintă procesul verbal de amenajarea și însămânțare a terenului cu iarbă. Autoritatea locală nu are însă nicio garanție că acest lucru se va întâmpla. Practic, la o valoarea de 4500 de lei, o firmă de construcții va dispune de 10 hectare de pășune pentru a depozita pământ fără ca autoritatea locală să dețină vreo garanție temeinică că zona va fi reabilitată.
Prevederile haotice din contractul aprobat la Tureni încearcă să împace câteva prevederi legale specifice fondului funciar, au explicat pentru Politică și Putere, experțI agricoli. ”Scoatarea temporară din circuitul agricol se face pentru doi ani cu un termen de 1 an de readucere la starea inițială și poate fi prelungit cu încă 2 ani. Practic contractul a fost făcut așa ca să se plătească o taxă de scoatere din circuit doar pentru doi ani”, explică sursele Politică și Putere.
Care sunt riscurile afacerii de la Tureni?
În absența unei documentații de atribuire care să includă condiții de protecție a mediului și existenșa unor garanții financiare, administrația locală e pe cale să permită compromiterea a 10 hectare de pășune. O documentație de atribuire ar fi permis includerea unor norme de protecție a mediului, spre exemplu limitarea amplasării pe teren exclusiv a pământului excavat și nu a unor deșeuri de construcții. Documentația și procedura de atribuire prevăd expres că la închirierea unor bunuri proprietate publică pot participa doar firme care nu sunt în stare de insolvență, faliment sau lichidare.
Afacerea cu pășunea comunei Tureni îngreunează lucrările. ”Proiectul nu trebuie să se oprească”, avertizează deputatul USR Viorel Băltărețu. Acesta s-a implicat activ în proiectul construirii legăturii rutiere cu Autostrada A3. Băltărețu crede că oricum autoritățile locale doresc întârzierea proiectului și spune că varianta cea mai optimă ar fi fost un contract de îmbunătățiri funciare prin care pășunea să fie îmbunătățită.