Tribunalul Cluj desființează operațiunea  de spionare a turdenilor, organizată de Primăria Turda

0
0955dfb4 A904 4e7e 937e A8794bb99cbe

foto: Politică și Putere a arătat că autoritățile filmează cine bea la terasa barului din Oprișani

Municipiul Turda este obligat să facă publice care sunt  cele 60 de locații în care sunt montate cele 87 de camere video din oraș.

Decizia Tribunalului Cluj a fost dată într-un proces în care Municipiul Turda a susțiunut că e suficientă o informare generală cu privire la supravegherea video a orașului.

Odată cu decizia Tribunalului Cluj, pronunțată în 20 februarie 2023, începe să apună perioada de spionare a turdenilor, fără ca aceștia să știe.

Normele europene și naționale, privitoare la protecția datelor cu caracter personal arată că autoritățile au obligația să informeze cetățenii cu privire la zonele supravegheate video, în două trepte de informare, una în imediata proximitate a zonei supravegheate, la o distanță rezonabilă de camera de luat vederi, și suplimentar prin informații disponibile la sediul autorității publice.

” Obligă pârâtul să comunice reclamantului locația  exactă a celor 60 de zone supravegheate video, din Municipiul Turda, supraveghere asigurată prin intermediul rețelei video, gestionată de operatorul de date cu caracter personal, Municipiul Turda”, se arată în Hotărârea 326/2023 a Tribunalului Cluj.

Polițiști și magistrați locali, urmăriți de camerele video

Potrivit unor surse jurnalistice, persoane din conducerea Primăriei Turda au avut un acces nerestricționat la rețeaua de supraveghere video a orașului, prin aceast instrument fiind umrărite deplasările unor persoane din conducerea Poliției Turda și chiar magistrați și competitori politici. Informația nu a fost confirmată oficial iar autoritățile locale au precizat într-un răspuns că accesul la rețeaua de supraveghere video a orașului este făcută în mod legal, în baza unui regulament.

Municipalitatea a admis însă că nu a marcat fiecare zonă corespunzător cu normele europene GDPR și a insistat cu privire la faptul că e suficient faptul că la intrarea și ieșirea din oraș este amplasată inscriția că localitatea e supravegheată video.

În plus, administrația locală a refuzat să precizeze locația exactă a zonelor supravegheate video și a invocat rațiuni de securitate și ordine publică. Primăria Turda a susținut că nu poate comunica locația exactă a camerelor de luat vederi deoarece prin intermediul camerelor video supraveghează traficul de droguri din Turda și folosirea armelor în spațiile publice. Aberațiile funcționarilor publici au fost respinse de Tribunalul Cluj.

Care sunt drepturile turdenilor, referitoare la supravegherea video?

Normele europene și naționale menționează expres că supravegherea domeniului public și privat al orașului nu poate fi făcute cu camere ascunse. Amplasarea de camere ascunse se face exclusiv în baza unui mandat dat de judecător pentru rațiuni explicite și întemeiate legal privitoare la terorism, crimă organizată, trafic de droguri de mare risc.

Potrivit legii, zonele supravegheate video trebuie marcate la o distanță rezonabilă de camera de luat vederi, cu următoarele mențiuni: că zona e supravegheată video, cine este operatorul de date și cum poate orice cetățena să-și exercite drepturile de opoziției precum  dreptul de a fi uitat (șterea înregistrărilor privitoare la persoana sa)

De ce important să fie cunoscute zonele cu filmări video?

Municipalitatea a admis că filmează zone precum parcurile sau terasele publice, asta înseamnă că spre exemplu sunt filmate cupluri de îndrăgostiți, părinți cu copii mici, adversari politici ai administrației în funcție, persoane cu poziții sociale importante, fără ca acestea să știe că se află într-o zonă supravegheată video și fără posibilitatea de ajustare a comportamentului sau posibilitatea de a ocoli zona, dacă doresc acest lucru.

Separat, de decizia Tribunalului Cluj, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal cercetează în ce condiții are loc supravegherea video a municipiului Turda, cu un dosar care este încă în lucru.

Citește mai jos Ghidul 3/2019 privind prelucrarea datelor cu caracterpersonal prin mijloace video, un document care sintetizează drepturile cetățenilor și obligațiile autorităților legate de supravegherea video a persoanelor și locurilor publice

edpb-guidelines-201903-video-devices-ro-1

Logo5

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.