Peste zece accidente au fost înregistrate în ultimii ani în interescția de la ieșirea de la Kaufland din Turda. Zona a devenit, datorită neatenției șoferilor și traficului intens, o zonă predilectă pentru incidente rutiere.
Accidentele de Kaufland, dincolo de culpa șoferilor și pietonilor, mai sunt cauzate și de incompetența administrației locale în gestionarea traficului rutier.
Consilierii locali, indiferent de culoarea politică au sesizat de ani buni că traficul rutier nu este bine organizat în Turda. Semafoarele nu funcționează sau funcționează cu intermitențe, trecerile de pietoni sunt slab sau aproape deloc iluminate iar soluțiile mai viabile precum noi sensuri giratorii sunt ascunse în sertare, după ce au fost proiectele au fost elaborate cu devize de lucrări umflate.
În 29 august 2019, consilierul local Radu Zoltan îl chestiona pe primarul Cristian Matei cu privire la faptul că semafoarele de la Kaufland și cel din Turda Nouă nu funcționau. Câteva zile mai târziu, subiectul era preluat de USR Turda și amplificat în spațiul public.
Atât primarul Turzii cât și presa favorabilă acestuia au minimalizat subiectul. În ambele locuri, atât în Turda Nouă cât și la Kaufland urmau să se construiască sensuri giratorii, ba chiar în zona Micro-Poiana urmau să fie demarate două investiții de acest fel. Primarul Turzii dădea asigurări că investiția va demara deoarece discutase el cu directorul CNDR. Nu a fost nici prima, nici ultima dată când primarul Turzii a inventat certitudini pentru a liniști consilierii locali și opinia publică. Presa locală a mai precizat atunci că semafoarele din oraș vor fi administrate după ce se va organiza o licitație pentru serviciile de mentenanță. Nici acest lucru nu s-a întâmplat ori dacă s-a întâmplat nu a fost anunțat public. Anual, API srl, firmă a Consiliului Local primește circa 58.000 de lei pentru serviciile de întreținere a semafoarelor.
Iată ce susținea primarul Turzii, în august 2019:
”Semaforul de la Kaufland este proprietatea lor, au primit cel putin 4 amenzi, de ce nu-l pun in functiune? E obligatia lor…
Din decembrie va incepe operatorul public al nostru cu autobuze, acolo (intersectia str. Campiei cu str Hategului) se va face un sens de giratie care va lua si din proprietatea Kaufland. Ieri am discutat cu CNDR si fiind obligatia lor pe aceea portiune de drum pana la intersectia cu biserica de la Trei Mocani.
Kaufland va pune la dispozitia CNDR aceea suprafata sa poata face sensul, toata structura drumului intre cele doua sensuri se va modifica. Din acel moment in directia spre Cluj vor fi 2 benzi de circulatie si nu se mai impune semafor la Kaufland.
Cei care vor merge la Kaufland dinspre centru, vor rula pana la al doilea sens giratoriu de la Kaufland, vor intoarce si intra la Kaufland.
Va fi o lucrare ampla, pe 4 benzi, azi dimineata am discutat cu dl director al CNDR si in cateva zile va demara. Ieri a fost si de la Politia rutiera Cluj pentru a vedea proiectul si sa ne dea avizul pentru lucrare”- Cristian Matei, primarul Municipiului Turda, declarație în ședința Consiliului Local Turda din 29.08.2019
Accidente după accidente și nicio rezolvare în trei ani
Astăzi la Kaufland s-au ciocnit un taxi și un tir. În 5 martie s-au ciocnit un microbus fără pasageri și un autoturism, în 15 ianaurie 2022 au fost patru autoturisme implicate în accident, tot in ianuarie dar 2021 un alt accident a avut loc în aceeași intersecție. Frecvența accidentelor în intersecția de la Kaufland este una îngrijorătoare iar evaluările Poliției Rutiere ar trebui să indice asta.
Potrivit legii, organizarea și optimizarea circulației rutiere și pietonale, instalarea, întreținerea și funcționarea sistemelor de semnalizare și dirijare a circulației urbane, în vederea asigurării siguranței traficului și pentru fluidizarea acestuia țin de administrarea domeniului public și privat. Obligația de a gestiona aceste servicii revine Consiliului Local și Primăriei Turda. Legea mai prevede că autoritățile publcie răspund de ”realizarea și întreținerea în perfectă stare de funcționare a instalațiilor de dirijare a circulației, a semafoarelor, a indicatoarelor rutiere și a marcajelor” dar și de ”perfecționarea și modernizarea mijloacelor de semnalizare și avertizare rutieră și de dirijare a circulației”. În plus, modernizarea străzilor trebuie să se facă ” în stricta concordanta cu documentațiile de urbanism și pe baza studiilor de circulație și de trafic”. Primarul Turzii, menționa într-o ședință a Consiliului Local faptul că semaforul de la Kaufland e proprietatea companiei private. Legea spune însă că sistemele de monitorizare a traficului sunt în răspunderea autorităților publice. Administrația locală promite din 2019, sensuri giratorii dar nu le-a mai finalizat niciodată. Sensul giratoriu din Turda Nouă, anunțat din 2018 a fost evaluat la 1,15 milioane de lei dar proiectul e pus la sertar.
Administrația locală trebuia să finalizeze deja lucrările din Planuld de Mobilitate Urbană, cel puțin în baza declarațiilor proprii din 2018 și 2019. Acum discursul e altul: investițiile din PMUD întârzie pentru că se lucrează ritmic.
Un lucru e cert, în toată povestea: Primăria Turda și Consiliul Local poartă răspunderea pentru a asigura sisteme de trafic funcționale și performante, fie că sunt semafoare luminoase, fie că sunt sensuri giratorii iar soluțiile eficiente sunt întârziate de trei ani.