Documentele care stau la baza acestui articol pot fi consultate la finalul textului.
În aprilie 2013, actualul primar al Turzii iniția alături de alți 11 consilieri locali, PSD, PNL și PPDD Hotărârea Consiliului Local 121/2013 (document 1) prin care operatorul Tur Claus primea un număr remarcabil de stații de îmbarcare în municipiul Turda. În Tur Claus era acționar și Alin Popovici, coleg de partid cu Cristian Matei.
Câteva luni mai târziu, în decembrie 2013, Consiliul Local Turda controlat de USL aprobă pentru Tur Claus nu mai puțin de 22 de stații de îmbarcare pentru transportul Turda Cluj, prin Hotărârea 269/2013. Tur Claus fura atunci călătorii companiei locale de transport de la Turda și tăia bilete în interiorul orașului Turda, dar lui Cristian Matei și colegilor din partid nu le-a păsat de această situație, deși STP Alba Iulia avertiza asupra acestor aspecte.
Zece ani mai târziu, în 2023, primarul Cristian Matei e lovit de ”retard administrativ” și uită faptul că propunea cândva 22 de stații Turda-Cluj. Inițiază un proiect și reduce numărul stațiilor de îmbarcare la doar trei. Primarul spune că situația poate fi rezolvată doar dacă cineva cere mai multe stații, dacă se face un studiu ca să nu fie puse stațiile pe trecerile de pietoni și municipalitatea urmează să adune date. În timp ce primarul pare depășit de situație, turdenii se înfurie pe eșecul administrației locale de a sprijini transportul spre Cluj Napoca. ”Încercați să luați legătura cu Consiliul Județean, deoarece se vor ascunde în spatele lor și vor invoca tot felul de impedimente legale, care de fapt nu există”, spune o sursă Politică și Putere, familiarizată cu situația transportului de călători din județ.
Turdenii sunt puși să meargă kilometri și să plătească mai mult, doar pentru că primarul Turzii și echipa administrativă care conduce orașului sunt incapabili să gestioneze problemele turdenilor. Consilierul local Matei din 2013 se dovedește mai capabil și mai coerent decât primarul Matei din 2023.
Administrația locală de la Turda a inițiat un proiect de hotărâre prin care se vor moderniza trei stații de transport pentru curse regulate de persoane. Autoritățile locale invocă faptul că firmele de transport județean nu au voie să oprească în stațiile companiei locale de transport. În contrapartidă, opoziția susține că primarul își bate joc de turdeni.
”Prin acest proiect se elimină o mare parte din pucntele de imabrcare pentru transportul interurban care va crea multe probleme turdenilor care se deplasează la Cluj sau la Câmpia Turzii”, a atras atenția consiliera Gabriela Blăniță.
”TUP srl a primit în 2019 un contract de delegare de gestiune directă a serviciului public de transport local, prin acest contract au fost stabilite foarte multe condiții, printre care și stațiile și traseele pentru care avem unicitate. Așa scrie în acest contract de delegare”, a declarat Alin Popescu, directorul TUP Turda, firma locală de transport local. Popescu a adăugat că transportul interurban se face din autogară în autogară, care a atras atenția că firma de transport local public plătește redevență pentru stații. Alin Popescu se pare că nu știe că șeful lui din administrație, Cristi Matei propunea cândva 22 de stații.
”Îi trimtem pe toți cetățenii la marginea orașului”, a declarat consiliera Gabriela Blăniță în plenul ședinței de Consiliu Local, în timp ce din cauza condițiilor tehnice ostile îi pica sonorizarea.
Consilierul USR Adrian Teban a insistat și el ca numărul de stații să fie mărit, dar primarul Turzii a refuzat să asculte argumentele opoziției locale.
Situația este una de un umor negru pentru cine cunoaște adevărata poveste a luptei pentru transportul de călători. În perioada 2013, în care Matei cu consilierii PSD-iști de atunci dădea favoruri administrative prietenilor de partid, Tur Claus vindea abonamente și bilete in interiorul municipiuluIui Turda. Acum Fany nu face acest lucru. De fapt, Fany a mai făcut transport pe Turda-Cluj acum 5-6 ani si oprea în statiile municipiului Turda dar niciodată nu a făcut transport local, așa cum insinuează directorul TUP Turda, Alin Popescu.
Cum își bat joc de turdeni
Prevederea că stațiile de autobuz trebuie să fie diferite de stațiile de curse regulate a fost abrogată în anul 2018. Nimic nu împiedică Consiliul Local al Municipului Turda să reglementeze problema. Consiliul Local poate concesiona stațiile către firmele de transport de tranzit la o valoarea simbolică. TUP Turda nu a investit în stații, transportul local e subvenționat iar contractul de delegare a serviciului poate fi oricând modificat, fiind vorba de o delegare directă a serviciului. Dacă în 2013, consilierul Cristian Matei pe atunci președinte al PSD susținea zeci de stații pentru firma colegului de partid, dar ”în folosul turenilor”, de ce n-ar putea susține și acum același lucru? Poate pentru că așteaptă ca să vină pe la el cineva care să-i ceară asta, așa cum chiar el recunoștea în ședința Consiliului Local.
Până atunci, administrația locală îi nenorocește pe turdenii navetișit: fie merg pe jos în capătul orașului, fie plătesc abonament suplimentar către compania locală de transport. Ambele variante sunt distructive pentru turdeni. Surse din transportul public de persoane spun că situația de la Turda ar putea fi consecința unui război la nivel județean pentru licențele de transport. ”E un război total între ei și nu e exclus ca cineva să fi cerut ca să fie boicotată activitatea Fany. E păcat, deoarece au de pierdut călătorii”, a explicat sursa Politică și Putere care a sugerat să se urmărească ultimele achiziții de licențe de transport.
Document 1.
Hotărârea 69/2010 a Consiliului Local Turda, operatorul Tur Claus primea 10 stații de îmbarcare în Turda
hcl-69-din-2010-acordare-statii-tours-claus-1Document 2 Hotărârea 121/2013, actualul primar inițiază un HCL cu zeci de stații gratuite pentru Turda Cluj
Poate fi consultată aici: https://primariaturda.ro/hotararea-nr-121-privind-atribuirea-de-teren-in-vederea-amenajarii-de-statii-in-municipiul-turda-pentru-activitatea-de-transport-persoane-prin-curse-regulate-speciale-catre-sc-tours-claus-srl/
Document 3. Hotărârea 269 a Cl Turda, autoritățile alocă 41 de stații pentru Turda-Cluj
hcl-269-09-12-2013-fara-adresa-inaintare-2Document 4. Bilete eliberate de Tur Claus în interiorul Municipiului Turda. Actualul primar a susținut acordarea de stații pentru firma colegului de partid. În 2017-2018 și 2023, Fany nu transportă călători în interiorul Turzii, dar nu mai primește stații.
bilete-sc-tours-claus-srl-extract