Ministerul Culturii a confirmat astăzi pentru Politică și Putere că interimatul în conducerea instituțiilor de cultură nu poate depăști 120 de zile.
Răspunul Ministerului Culturii vine în urma unei solicitări prin care se cerea autorității naționale să clarifice dacă situația de la Turda, aceea a numirii unor șefi interimari la conducerea instituțiilor de cultură din oraș, poate dura la nesfârșit.
Primarul Turzii, Cristian Matei a numit șefi interimari la Muzeul de Istorie, Biblioteca Municipală și Casa de Cultură, fără a organiza ulterior concursuri de proiecte de management.
În cazul Bibliotecii Teodor Murășanu din Turda și a Muzeului de Istorie, perioada de 120 de zile este depășită.
Situația a fost sesizat inclusiv de consilierul local Gabriela Blăniță care la ultima ședință ordinară a Consiliului Local Turda a atras atenția că se impune organizarea de concursuri pentru șefia instituțiilor locale de cultură.
Ulterior articolelor Politică și Putere, municipalitatea a susținut că nu era obligată să organizeze concursuri de proiecte de manangement deoarece în organigrama instituțiilor locale nu există manageri ci doar director (Muzeul de Istorie) și șef serviciu (Biblioteca Municipală). Primăria Turda nu a precizat care e situația la Casa de Cultură.
Politică și Putere a arătat faptul că OUG 189/2008 se aplică în România de 15 ani. Celelalte municipalități din România au organizat concursuri de proiecte de manangement pentru fiecare din pozițiile de conducere ale instituțiilor de cultură indiferent de modul în care acestea erau denumite. OUG 189/2008 este considerată legislație specială, inclusiv în raport cu Codul Administrativ, lucru confirmat și în adresa Ministerului Culturii 2224/07.04.2023 și care a fost transmisă astă redacției.
Ministerul Culturii a mai confirmat că responsabilitatea aprobării procedurilor de organizare a concursurilor de proiecte de management revine Consiliului Local, în baza art. 129 alin (3) litera c) din Codul Administrativ care arată că Consiliul Local are atribuții privind organizarea și funcționarea aparatului de specialitate a primarului, ale instituțiilor publice de interes local.
De ce este importantă organizarea concursurilor la instituțiile de cultură
Răspunsul este dat în parte chiar de OUG 189/2008. Norma legală a fost adoptată pentru ca managementul cultural să fie transparent și performant, în baza unei competiții de proiecte. Actul normativ a fost gândit inclusiv pentru a limita abuzurile administrației publice locale care poate trata discreționar situația instituțiilor de cultură, mergând până la desființarea acestora.
” Consecinţa gravă la nivelul instituţiilor de cultură este blocarea activităţii, determinată fie de prelungirea, în mod nefiresc, a conducerii interimare, fie de anularea concursurilor organizate de autoritate pentru selectarea unui nou manager, la un moment ulterior, prin sentinţa instanţei de judecată, care obligă la repunerea în situaţia anterioară procesului.
Mai mult decât atât, neclarificarea naturii juridice a contractului de management creează premisa ultraactivării unor reglementări abrogate prin menţinerea neschimbată a raportului contractual, contrar prevederilor exprese existente.
Pe de altă parte, inexistenţa unor sancţiuni pentru fapte precum prelungirea conducerii interimare mult peste perioada necesară îndeplinirii procedurilor de selecţie a noului manager împiedică desfăşurarea normală a activităţii multor instituţii de cultură, care se regăsesc astfel în imposibilitatea de a realiza scopul şi obiectivele pentru care au fost înfiinţate”, se arată în preambulul actului normativ adoptat acum 15 ani.
Municipiul Turda prin primar și autoritățile executive ingoră complet prevederile OUG 189/2008 și practic aruncă instituțiile de cultură din Turda cu 15 ani înapoi.
Politică și Putere a solicitat Ministerului Culturii să constate încălcarea de către autoritățile locale de la Turda prevederilor OUG 189/2008 și aplicarea sancțiunilor contravenționale din actul normativ.
Ministerul Culturii a precizat că va solicita Municipiului Turda precizări privitoare la situația creată precum și înscrisuri care să clarifice situația.
Politică și Putere a precizat în cursul zilei de ieri faptul că toate municipalitățile din România organizează de peste 15 concursuri de management pentru instituțiile locale de cultură.