Poze cu primarul trasând direcții de lucru pe șantiere, precum Nicolae Ceaușescu, au fost publicate pe rețeaua Facebook.
Anunțurile șefului administrației locale de la Turda că a ieșit să supravegheze lucrările din Turda este criticat de către PMP Turda care susține că primarul Cristian Matei e panicat de rezultatele unui ultim sondaj de opinie. PMP nu oferă însă cifre sau date suplimentare, nici nu menționează explicit care e sondajul la care se referă.
Primarul Cristian Matei a publicat pe pagina sa oficială, începând cu a doua jumătate a lunii martie, seturi de fotografii prin care arată intensificarea lucrărilor la proiectele de infrastructură finanțate din fonduri europene. ”Centrul pietonal prinde contur”, ”Urmăresc îndeaproape fiecare șantier”, ”Lucrările sunt în linie dreaptă”, sunt câteva din mesajele pe care edilul le transmite repetat către turdeni.
Unele din mesaje sunt ”ajustate” din mers. La mijlocul săptămânii trecute, autoritățile anunțau asfaltarea străzii 22 Decembrie 1989 în decurs de 4 zile dar luni, 21 martie mesajul a fost modificat iar finalul asfaltării a fost mutat pe sfârșitul săptămânii.
Ieșirile primarului, provocate de furia cetățenilor și criticile opoziției locale
Vizitele primarului Turzii, Cristian Matei pe șantiere vin după un val de critici din partea turdenilor și a partidelor de Opoziție și după ce, la finalul lunii februarie a fost înmânată Guvernului o petiție prin care se cerea un control de fond în gestionarea fondurilor europene și națioanel pentru infrastructură, gestionate de Municipiul Turda.
Ce au făcut partidele politice?
USR Turda a patentat termenul de #Mateială o formă de mântuială locală în lucrările publice. USR a întocmit în mod repetat sesizări către Inspectoratul de Stat în Construții și a cerut controale ale autorităților centrale prin parlamentarii pe care îi are.
PSD Turda i-a cerut primarului să prezinte urgent un calendar de lucrări. Avertismentul a fost transmis de către Răzvan Ciortea, subprefectul de Cluj care l-a atenționat pe primar că antreprenorii contractați de municipiu depășeșc nejustificat termenele de execuție.
Mai mult, subprefectul de Cluj i-a cerut primarului să prezinte contractele de finanțare pe fonduri europene, lansând ideea că de fapt o parte a afirmațiilor edilului șef nu ar fi adevărate.
PMP Turda a fost cel mai vocal partid de opoziție, prin vocea consilierului local Adrian Nap. Acesta a lansat o campanie online prin care sunt prezentate punctual eșecurile administrației locale în derularea lucrărilor de infrastructură: termene depășite, lucrări proaste.
”Disperat că a ajuns pe locul 3 în sondaje, primarul Matei încearcă să-i păcălească pe turdeni cu filmulețe făcute pe șantiere care trebuiau demult finalizate. Și spune că verifică stadiul lucrărilor! Dar până acum, ani de zile, ce-ai verificat, primare? Că s-au depășit toate termenele! Vrei să-ți spună turdenii ce să mai verifici? Adică, lucrările abandonate de luni de zile? Pe acolo de ce nu verifici stadiul lucrărilor Și de ce fugi de Adrian Nap, care te-a provocat să ieșiți împreună prin Turda, să-ți arate Turda reală?! Sau o să dai curs invitației doar după ce ajungi pe locul 4 în sondaje?”, a transmis PMP Turda
Partidul Național Liberal de la Turda a criticat declarațiile publice ale celor trei partide locale și le-a pus pe seama campaniei electorale care urmează. Cei din PNL la rândul lor i-au criticat pe liderii PSD și PMP.
” Domnule subprefect, cetățenii Turzii nu sunt interesați de participările dumneavoastră la discoteci sau de barurile pe care le frecventați și vă roagă să lăsați ,,vrăjeala”, gargara și declarațiile sforăitoare că nu vă sunt trecute în fișa postului!”, comentau cei de la PNL Turda pe pagina politică a partidului, de pe Facebook.
Petiția care i-a pus la lucru. Strada 22 Decembrie în prim-plan
Petiția semnată de 141 de persoane din Turda, privitoare la stadiul lucrărilor din oraș a fost transmisă Guvernului la sfârșitul lunii februarie și a fost redirecționată spre ministerele de resort la începutul lunii martie, perioadă în care hărnicia pe șantierele din Turda a crescut exponențial.
La doar câteva zile de la înregistrarea petiției la ministere, primarul Turzii a început să iasă pe șantiere.
Textul integral al petiției este redat mai jos
” Zeci de persoane din Turda constată că orașul a ajuns să fie un uriaș șantier cu săpături și gropi imense pentru înlocuirea de conducte și asfaltări de străzi, care nu sunt executate la standardele de calitate. De cel puțin 3 ani in zona Materna (cartierul Micro III – Turda) nu se mai termina săpăturile. S-au făcut șanțuri și săpături de cel puțin 4-5 ori în același loc pe străzile Tineretului și M.Viteazu iar în alte zone din oraș lucrările sunt sub standardele de calitate. Inspectoratul de Stat în Construcții a stabilit numeroase încălcări ale standardelor de calitate dar sancțiunile dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcții nu au dus la niciun rezultat.
Solicităm prin această petiție un control de fond al Guvernului României cu privire la verificarea proiectării și lucrărilor și respectarea standardelor de calitate pentru următoarele proiecte finanțate prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă:
1. Modernizarea coridorului de mobilitate urbana integrata in zona industriala a Municipiului Turda- valoare proiect: 4.833.552,52 euro. Prevede modernizarea Străzii 22 Decembrie 1989 (1,575 km)
2.Modernizarea coridorului de mobilitate urbana integrata in zona de est a Municipiului Turda- proiect în valoare de: 9.866.588,20 euro. Se modernizează Piața Romană – str. Ștefan cel Mare – Calea Victoriei (3,437 km)
3.Modernizarea coridorului de mobilitate urbana integrata in zona de vest a Municipiului Turda-proiect în valoare de 8.835.555,28 euro. Cuprinde str. Alexandru Ioan Cuza – str. Clujului – str. Simion Bărnuțiu – str. General Dragalina – str. Dr. Ioan Rațiu (3,453 km)
4.Modernizarea coridorului de mobilitate urbana integrata in zona centrală a Municipiului Turda – proiect în valoare de 7.819.734,65 euro. Cuprinde str. Libertății – Piața 1 Decembrie 1918 – str. Andrei Șaguna – str. Gheorghe Lazăr – str. Axente Sever – str. Avram Iancu – str. Andrei Mureșanu (2,735 km)
Proiectul compromis cel mai serios este provitor la Strada 22 Decembrie 1989. Referitor la această lucrare, avem suspiciuni de fraudă, proiectare necorespunzătoare și execuție necorespunzătoare a lucrărilor, mușamalizate de beneficiarul lucrării, municipiul Turda.
Solicităm Guvernului României să facă publice rezultatele controalelor, concluziile și sancțiunile aplicate.