Nereguli la aprobarea bugetului local. Aberații în lista de investiții și nerespectarea legii

Date:

Votarea bugetului Municipiului Turda pe anul 2023 a fost un exercițiu de exprimare a puterii discreționare a primarului Turzii. Autoritățile executive au făcut dovada că nu le pasă de lege și nici de cetățeni.

Exemplul cel mai concludent este lista de investiții a bugetului local în care autoritățile executive își fac de cap dar și nerespectarea procedurii de votare a bugetului.

Primăria Turda a refuzat să respecte legea, în ceea ce privește contestațiile la buget și în ceea ce privește votarea bugetului ce trebuia să se facă pe capitole și titluri.

Ce spune legea?

Locuitorii unităţii administrativ-teritoriale pot depune contestaţii privind proiectul de buget în termen de 15 zile de la data publicării sau afişării acestuia, se arată în Legea 273 a finanțelor publice locale. În 5 zile de la expirarea termenului de depunere, proiectul bugetului local, însoţit de raportul ordonatorului principal de credite şi de contestaţiile depuse de locuitori, este supus aprobării autorităţilor deliberative, de către ordonatorii principali de credite.

Legea 273 spune explicit faptul că  autorităţile deliberative se pronunţă asupra contestaţiilor şi adoptă proiectul bugetului local, după ce acesta a fost votat pe capitole, subcapitole, titluri, articole, alineate, după caz, şi pe anexe.

Cum a procedat echipa primarului Cristian Matei?

La 4 ianuarie 2023, Primăria Turda anunța că pune în dezbatere publică proiectul de buget și anunța că părțile importante din proiectul de buget puteau fi consultate la cerere. Contestațiile urmau să poată fi depuse până în 19 ianuarie 2023.

Consilierul local Gabriela Blăniță explică în declarația de mai jos cum a căutat degeaba detaliile despre buget

 De fapt era o miciună spusă cu tupeu. Anexele detaliate ale bugetului local aveau să fie urcate pe site-ul Primăriei doar la 26 ianuarie 2023, odată cu ordinea de zi. Acest lucru este vizibil consultând site-ul Primăriei Turda. Link-ul de la anexele bugetului local sunt vizibile cu data de upload- 26 ianuarie. Ziua de 26 ianuarie era într- joi iar documentele erau postate la ora 16.00, ora la care se închidea Primăria. Urma ziua de vineri, în care se lucra până la 12 și mai urmau doar două zile până la votarea bugetului,  dacă doreai să te documentezi sau să pui întrebări funcționarilor din Primăria Turda. Un astfel de termen strâns de documentare, de circa trei zile, este unul catastrofal pentru orice consilier local, deoarece presupunea parcurgerea a circa 500 de pagini cu date financiare și clasificații bugetare. ”Aveți la dispoziție și noaptea”, i-a transmis cinic, primarul Turzii, consilierului local Adrian Teban care a semnalat anomalia.

Tupeul primarului pare fără limite, dar cine să-l pună la punct pentru că batjocorește legea?

 Așadar, documentația completă a bugetului era disponibilă turdenilor doar la o săptămână după ce se încheiase perioada de consultări publice. Practic, un cetățean de rând, un ong, ba chiar și consilierii locali erau în imposibilitatea să se documenteze corect.

Legea, luată în derâdere de administrația locală de la Turda

Legea finanțelor publice locale spune explicit că proiectul de buget este supus dezbaterii Consiliului Local însoțit de contestațiile cetățenilor. Autorităţile deliberative se pronunţă asupra contestaţiilor insistă norma legală.

” Autoritățile deliberative, în termen de maximum 10 zile de la data supunerii spre aprobare a proiectului de buget, potrivit alin. (4), se pronunță asupra contestațiilor și adoptă proiectul bugetului local, după ce acesta a fost votat pe capitole, subcapitole, titluri, articole, alineate, după caz, și pe anexe”, se spune în alineatul (5) al art. 39 din Legea finanțelor publice locale. Doar că lui Cristian Matei, echipei de jurișiti și directori din Primăria Turda li se rupe de lege.

Am înregistrat o contestație la bugetul local asupra căreia autoritatea deliberativă nu s-a pronunțat deloc. ”Nu știu să existe propuneri de la cetățeni”, a recunoscut Adrian Sălăgean, președintele ședinței și președintele Comisiei de buget-finanțe. Sălăgean făcea pe prostul, deoarece la ”Diverse” a cerut executivului ”să dea lămuriri cu privire la contestația unui cetățean”. Nici atunci însă autoritatea deliberativă nu s-a pronunțat cu privire la contestația formulată, pentru simplu motiv că votarea bugetului Turzii se epuizase cu câteva minute mai devreme.

Ca o recapitulare, documentația bugetului nu a  fost disponibilă complet în procedura de dezbatere publică, contestația formulată la buget nu a fost supusă dezbaterii autorității deliberative. Practic nici unul dintre drepturile garantate cetățenilor, în procedura de dezbatere publică nu au fost respectate integral. E un motiv suficient de întemeiat pentru a cere anularea bugetului municipiului Turda în instanță?

Imaginați-vă însă un șir de situații particulare. Sunteți părinții unor copii cu handicap, precum cei care s-au plâns că nu primesc tichetele de vacanță, sunteți o familie de bătrâni ce stați la periferia Turzii ce doriți bani pentru repararea străzii pe care nu intră Ambulanța, sunteți un bolnav care vreți să mai trăiți puțin și vreți suplimentarea de medicamente la spital. Ați vrea să cereți bani în bugetul local pentru asta. Doar că nu vă puteți documenta pentru că datele complete ale bugetului nu există. Apoi dacă ați afla vreo soluție de fințare ar fi tot degeaba, deoarece contestația voastră n-ar fi discutată niciodată de Consiliul Local. Ar ajunge doar citită de directorul Ginel la ”Diverse”.

Vraiște în lista de investiții a Municipiului Turda

Structura programelor de investiții publice locale anexă la buget cuprinde, ne spune articolul 46 din Legea finanțelor publice locale cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a proiectelor și a altor studii aferente obiectivelor de investiții. Cheltuielile de investiții – inclusive cele cu studiile de fezabilitate- se detaliază în anexa distinctă de către ordonatorul principal de credite, pe bază de note de fundamentare, care vor cuprinde elemente referitoare la necesitatea, oportunitatea și alți indicatori caracteristici unor asemenea investiții, și se aprobă de autoritățile deliberative odată cu bugetul local. La Turda, aceast capitol de studii de fezabilitate are alocați cam 3 milioane de lei. N-a văzut nimeni niciodată nicio notă de fundamentare prin care să se justifice multitudinea de SF-uri și DALI-uri incluse pe lista de investiții.

Pentru investițiile destinate prevenirii sau înlăturării efectelor produse de acțiuni accidentale și de calamități naturale notele de fundamentare se aprobă de ordonatorii principali de credite, cu informarea imediata a autorităților deliberative. Pe lista de investiții a bugetului din 2023 există prevăzuți bani pentru un studio de fezabilitate privitor la alunecările de teren din Băile Sărate. Nota de fundamentare (care trebuia refăcută la fiecare re-actualizare de preț) n-a ajuns niciodată prezentată Consilului Local. Nici ”imediat”, nici altădată.

Politică și Putere a identificat astăzi două poziții cu studii de fezabilitate incluse pe lista de investiții din 2023, deși acestea au fost contractate și parțial rezolvate în anul 2022. Se fură bani din bugetul Turzii, cu nesfârștite dali-uri și sf-uri care expiră după un an sau doi? E o eroare sau incompetență, deoarece cele două sf-uri nu sunt parte a unor programe multi-anuale ci aveau termen de rezolvare de trei luni? Nu știm, deoarece Primăria Turda a refuzat să clarifice lucrurile.

Am transmis azi la ora 10.05 o cerere de clarificare către Primăria Turda. Au confirmat înregistrarea la 15.05 (înainte să închidă Primăria!). Între timp, în doar o oră,  Primăria Florești, a înregistrat și a soluționat o cerere în baza Legii 544/2001 și a transmis copia unui contract public solicitat în naza legii. Primăria Turda nu a fost în stare să transmită copia unei note de fundamentare care se presupune că există. Rămâne curiozitatea cine a semnat nota de fundamentare pentru cele două sf-uri.

Bugetul municipiului Turda a fost adoptat în disprețul legii. Exercițiul de forță al administrației primarului Matei este doar o mostră a distrugerii instituționale a orașului. Toate aceste metode de lucru ne vor costa scump, deoarece așa este distrusă administrația locală.

Care e logica pentru care un contribuabil s-ar implica pe viitor în elaborarea bugetului local dacă administrația își bate joc la propriu de normele din lege? Merită contestat bugetul municipiului Turda pentru că autoritățile nu respectă nici măcar cerințele minime procedurale de comunicare a bugetului și de dezbatere a acestuia?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Share post:

[tds_leads title_text="Subscribe" input_placeholder="Email address" btn_horiz_align="content-horiz-center" pp_checkbox="yes" pp_msg="SSd2ZSUyMHJlYWQlMjBhbmQlMjBhY2NlcHQlMjB0aGUlMjAlM0NhJTIwaHJlZiUzRCUyMiUyMyUyMiUzRVByaXZhY3klMjBQb2xpY3klM0MlMkZhJTNFLg==" f_title_font_family="653" f_title_font_size="eyJhbGwiOiIyNCIsInBvcnRyYWl0IjoiMjAiLCJsYW5kc2NhcGUiOiIyMiJ9" f_title_font_line_height="1" f_title_font_weight="700" f_title_font_spacing="-1" msg_composer="success" display="column" gap="10" input_padd="eyJhbGwiOiIxNXB4IDEwcHgiLCJsYW5kc2NhcGUiOiIxMnB4IDhweCIsInBvcnRyYWl0IjoiMTBweCA2cHgifQ==" input_border="1" btn_text="I want in" btn_tdicon="tdc-font-tdmp tdc-font-tdmp-arrow-right" btn_icon_size="eyJhbGwiOiIxOSIsImxhbmRzY2FwZSI6IjE3IiwicG9ydHJhaXQiOiIxNSJ9" btn_icon_space="eyJhbGwiOiI1IiwicG9ydHJhaXQiOiIzIn0=" btn_radius="3" input_radius="3" f_msg_font_family="653" f_msg_font_size="eyJhbGwiOiIxMyIsInBvcnRyYWl0IjoiMTIifQ==" f_msg_font_weight="600" f_msg_font_line_height="1.4" f_input_font_family="653" f_input_font_size="eyJhbGwiOiIxNCIsImxhbmRzY2FwZSI6IjEzIiwicG9ydHJhaXQiOiIxMiJ9" f_input_font_line_height="1.2" f_btn_font_family="653" f_input_font_weight="500" f_btn_font_size="eyJhbGwiOiIxMyIsImxhbmRzY2FwZSI6IjEyIiwicG9ydHJhaXQiOiIxMSJ9" f_btn_font_line_height="1.2" f_btn_font_weight="700" f_pp_font_family="653" f_pp_font_size="eyJhbGwiOiIxMyIsImxhbmRzY2FwZSI6IjEyIiwicG9ydHJhaXQiOiIxMSJ9" f_pp_font_line_height="1.2" pp_check_color="#000000" pp_check_color_a="#ec3535" pp_check_color_a_h="#c11f1f" f_btn_font_transform="uppercase" tdc_css="eyJhbGwiOnsibWFyZ2luLWJvdHRvbSI6IjQwIiwiZGlzcGxheSI6IiJ9LCJsYW5kc2NhcGUiOnsibWFyZ2luLWJvdHRvbSI6IjM1IiwiZGlzcGxheSI6IiJ9LCJsYW5kc2NhcGVfbWF4X3dpZHRoIjoxMTQwLCJsYW5kc2NhcGVfbWluX3dpZHRoIjoxMDE5LCJwb3J0cmFpdCI6eyJtYXJnaW4tYm90dG9tIjoiMzAiLCJkaXNwbGF5IjoiIn0sInBvcnRyYWl0X21heF93aWR0aCI6MTAxOCwicG9ydHJhaXRfbWluX3dpZHRoIjo3Njh9" msg_succ_radius="2" btn_bg="#ec3535" btn_bg_h="#c11f1f" title_space="eyJwb3J0cmFpdCI6IjEyIiwibGFuZHNjYXBlIjoiMTQiLCJhbGwiOiIxOCJ9" msg_space="eyJsYW5kc2NhcGUiOiIwIDAgMTJweCJ9" btn_padd="eyJsYW5kc2NhcGUiOiIxMiIsInBvcnRyYWl0IjoiMTBweCJ9" msg_padd="eyJwb3J0cmFpdCI6IjZweCAxMHB4In0="]
spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related

CONVOCATOR

ORGANIZAȚIA UTILIZATORILOR DE APĂ PENTRU IRIGAȚII Zona Mihai Viteazu,...

Consilier USR Turda se opune limitatoarelor de viteză pe motiv că strada are curbe

Florin Țifui, consilier USR s-a pronunțat într-o ședință a...

CONVOCATOR

ORGANIZAȚIA UTILIZATORILOR DE APĂ PENTRU IRIGAȚII Zona Mihai Viteazu,...

Giganții petrolieri influențează politicile energetice ale UE. Regulile de lobby trebuie schimbate, avertizează Transparency International

Două rapoarte separate ale ONG-ului anticorupție Transparency International EU...