Peste 400.000 de lei sunt alocați promovării proiectelor europene finanțate în baza programului de Mobilitate Urbană. Poti fi acești bani folosiți în scop electoral, meniți să promoveze cu filmări ”din dronă” realizările de excepție ale administrației locale, chiar dacă lucrările efectuate nu sunt la standardele de calitate?
Cine sunt câștigătorii acestor sume fabulos de mari pentru promvarea ”transportului durabil” într-un orășel de provincie?
Fiecare proiect cu fonduri europene are o componentă cu activități de informare-publicitate si de promovare a obiectivului de investiții. Suma alocată acestor activități e stabilită la un procent din valoarea proiectului.
Pentru fiecare dintre cele patru coridoare de mobilitate urbană- zona vest (Turda Nouă), zona industrială (22 Decembrie 1918), zona centru- (Centrul Turzii), zona est (Calea Victoriei) au fost cuprinse sume distincte pentru promovare și publicitate.
Când vedeți tot felul de filmări din drone, interviuri laudative sau filmulețe cu tot felul de machete, trebuie să fiți conștienți că vă aflați în fața unor materiale de promovare, unele plătite din bani europeni. Se transformă însă promovarea în propagandă și suport electoral pentru primarii în funcție? Cine câștigă acești bani?
Peste 750.000 de lei, pentru promovare destinați unei singure firme
La Turda firma care a primit cele mai multe contracte de publicitate și informare este Intact IT Grup care aparține lui George Andrei Mărea care este și administrat și asociat unic. Acesta este un apropiat al directoarei Salinei Turda, Ada Duma și un apropiat al familiei Matei. Surse din Primăria Turda, inclusiv ziarști locali confirmă că George Mărea are asigurat un birou în sediul Primăriei Turda. Informații care însă nu sunt confirmate oficial susțin că Mărea este omul din spatele tuturor campaniilor de PR ale primaruluI Turzii.
Intact IT Grup a câștigat toate contractele pentru toate cele patru proiecte de mobilitate urbană: 114.500 lei pentru Zona vest, contract 25650/27.11.2019; 109.000 lei, zona industrială, Contract 25652/27.11.2019, 114.500 lei- Zona Est, contract 25649/27.11.2019, 114.500 -Zona Centru, contract 24648/27.11.2019.
Doar pentru proiectele de mobilitate urbană sunt disponibili circa 450.000 de lei pentru publicitate.
Firma Intact IT Grup nu a primit doar acești bani. În perioada 2017-2020, Intact IT Grup a beneficiat de peste 300.000 de lei încasați în special de la Compania de Apă Arieș și Primăria Turda. Toate achizițiile publice ”pentru imagine” alocate acestei firme prin procedurile de pe SEAP se apropie de 1 milion de lei.
De la promovarea proiectelor europene, la propagandă
Potrivit rapoartelor de progres pentru cele patru proiecte pentru mobilitate urbană de la Turda, activitățile de informare și publicitate au fost realizate în proporție de doar 5 %. S-au realizat 100% doar activitățile de publicare a anunțurilor de presă pentru demararea proiectelor și realizarea panourilor temporare. Aici intervine și un amănunt interesat. Jurnaliștii din presa locală au susțin că publicarea anunțurilor de presă pentru demararea proiectelor de mobilitate urbană s-a făcut în baza unor e-mailuri ale Primăriei Turda și în baza unor alte contracte, acele contracte anuale ale Primăriei, care sunt independente de finanțarea europeană. Asistăm cumva la o operațiune de decontare fictivă?
Motivul invocat pentru faptul că activitățile de promovare și publicitate sunt realizate acum doar în procent de 5% pentru proiectul de mobilitate urbană e acela că lucrările la aceste proiecte nu sunt terminate. Gradul de realizare a proiectelor variază de la 36 la 75%. Oarecum, e de bun simț să nu promovezi ceva ce nu e încă finalizat. Starea de fapt anterioară ne duce însă înspre o altă realitate. Cele patru proiecte de mobilitate urbană urmează să fie finalizate, pe hârtie cel puțin, până în august 2023. Dacă o lungim puțin ajungem în 2024. Cei aproximativ 450.000 de lei, bani pentru promovarea și informare cu privire la foduri europene ar urma să fie cheltuiți în proximitatea campaniei electorale.
Vor fi transformate aceste sume în bani pentru propaganda actualei echipe politice din administrația locală? O astfel de posiblitate ar trebui să le dea fiori celor din Opoziția locală și nu e deloc de exclus, deoarece sunt antecedente. ”Doar întâmplător”, în preambulul campaniei electorale anterioare, angajații Serviciului de asistentă socială de la Turda au împărțit pachete cu alimente și sume de bani într-unul din proiectele Fundației Sfântul Daniel, care era în parteneriat cu Primăria Turda. Așadar în campania electorală trecută, reprezentanții serviciilor sociale au dat pachete cu alimente ca o dovadă a geniului lucrativ al echipei primarului Cristian Matei.
Pentru partidele din opoziția locală se arată zori cenușii, dacă nu vor reuși să controleze politic și administrativ fenomenul, mai ales că sumelor deja existente li se adaugă alte sume din noile contracte europene semnate. Cum poți concura electoral cu o administrație locală care din start poate uza de sute de mii de lei cei-i poate muta subtil de la promovarea investițiilor europene la propaganda în favoarea unui lider politic, dar mai ales ce fel de mecanism administraitv poți folosi pentru a verifica la sânge astfel de posibile derapaje?
Partidele din opoziția locală trebuie să-și dea singure un răspuns rapid și o soluție adecvată, altfel, dacă vor miza doar pe capacitatea de discernământ a alegătorilor, vor intra într-o bătălie electorală ce va fi pierdută din start.