Peste 30 de elevi, , 6 cadre didactice și 3 cadre didactice auxiliare de la Școala Gimnazială din Luna (Cluj) vor fi implicați într-un proiect de prevenire și reducere a abandonului școlar, a anunțat prof. Adina Maier, directoarea școlii.
Perioada de implementare a proiectului este de 36 de luni, respectiv 3 ani școlari, până în 27.09.2025, iar valoarea de finanțare a acestuia este de 724.820 RON.
„Obiectivul general al proiectului este de prevenire și reducere a abandonului școlar, în unitatea noastră de învățământ. În cadrul acestui proiect, nu doar că vom identifica câți elevi sunt în situația de risc, dar ne vom asigura că întreg colectivul școlii se va implica activ în gestionarea situațiilor sensibile identificate. Ne dorim să reducem numărul elevilor care au absențe nemotivate și credem că vom crește procentul elevilor care vor absolvi clasa a VIII-a și se vor înscrie în următoarea etapă a învățământului. Și, nu în ultimul rând, ne dorim ca întreaga comunitate să conștientizeze această problemă, a abandonului școlar”, a declarat prof. Adina Maier, directorul Școlii Gimnaziale Luna și managerul de proiect.
Proiectul prevede implementarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) care este un cadru instituțional și procedural, bazat pe un set de instrumente prin care se pot identifica elevii în risc de abandon sau părăsire timpurie a școlii. Proiectul de la Luna mai finanțează activități propriu-zise de prevenire a abandonului școlar și activități de intervenție. Proiectul va mai cuprinde și activități de prevenire a bullying-ului și marginalizării, a mai arătat directoarea Adina Maier.
Ce fac autoritățile greșit, când e vorba de prevenirea abandonului școlar?
Potrivit statisticilor, 1 din 4 copii din mediul rural abandonează școala. Proiectele sociale și educaționale nu par să dea randament maxim în prevenirea abandonului. Ce fac autoritățile greșit, când e vorba de prevenirea abandonului școlar?
Cea mai frecventă problemă, în cazul abandonului școlar este lipsa de coerență și conectivitate între personalul din educație și cel ce lucrează în serviciile sociale. Sistemul de servicii sociale din România ( și nu e vorba de la alocațiile financiare directe) este subdimensionat. În plus, serviciile de consiliere a elevilor nu se ridică la standarde profesionale adecvate. Consilierea psihologică a copiilor însemnă mult mai mult decât consiliere vocațională iar uneori copii supusi abandonului au nevoie de terapie psihologică susținută. O altă problemă des întâlnită e inexistența unor programe flexibile de recuperare cunoștințelor, astfel încât copii reîntorși în sistemul de învățământ să poate recupera materia pierdută.