Primăria Turda anunță un proiect bun, care se poate termina prost

0
432

Municipalitatea de la Turda anunță intenția de a cumpăra alte 30 de autobuze electrice, în cadrul a două proiecte ce vizează extinderea serviciilor publice e transport. Inițiativa este una una bună, dar care se poate termina prost.

Proiectul a fost votat de Consiliul Local în ședință extraordinară, în 13 octombrie 2022 cu 19 voturi pentru.

    Politică și Putere vă prezintă ce stă în spatele noilor proiecte de mobilitate urbană, anunțate de Primăria Turda.

Administrația publică de la Turda dovedește că are foarte bune conexiuni la nivelul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, condus de Marcel Boloș. La doar o zi de când ministrul anunța că Programul Regional Nord Vest a primit aprobarea Comisiei Europene, primarul Cristian Matei a propus Consiliului Local Turda un proiect de extindere a transportului public local. Noul proiect, derulat împreună cu localitatea Mihai Viteazu prevede cumpărarea a 20 de noi autobuze electrice și a două microbuze.

Anterior, Consiliul Local a aprobat un alt proiect similar dar derulat cu Călărașiul, prin care alte 10 autobuze electrice vor fi cumpărtate, dar acesta ar urma să fie finanțat prin PNRR.

    Acest ultim proiect de achiziție a 20 de autobuze are o valoare estimată de circa 50,3 milioane de lei, echivalentul a 10,2 milioane de euro.

Investiția mai prevede montarea unor stații de încărcare electrice, iar costurile totale vor crește la 12,1 milioane de euro.

                O investiție bună, care se poate finaliza prost

Oficial și pe hârtie, proiectul Turzii este unul de extindere a serviciilor publice de transport. Neoficial ascunde mult mai multe.

Povestea care e livrată Angeției de Dezvoltare Nord Veste, pentru a se asigura eligibilitatea finanțării, este aceea că Turda își va extinde serviciul de transport public cu noi trasee iar operatorul public se va extinde în zona periurbană și rurală a Turzii.  Acest lucru e un amestec de adevăr și păcăleală, explică specialiștii consultați de Politică și Putere. Asigurarea transportului pentru localitatea Mihai Viteazu se poate face cu cele două microbuze ce urmează să fie cumpărate și care sunt suficiente. Pentru orele de vârf se asigură cu o suplimentare cu autobuze.  Așadar, transportul pentru Mihai Viteazu nu reprezintă o problemă.

   Nesigură e problema noilor rute, ce vor fi promise în angajamentele luate cu Uniunea Europeană. Deja Municipiul Turda nu-și respectă angajametele luate în vechiul proiect de mobilitate urbană, privitor la rute. Spre exemplu ar trebui să fie funcțională o rută Micro III-Salină- Mormântul lui Mihai Viteazu. Această rută nu există.

Specialiștii consultați de Politică și Putere spun că sunt două variante ale derulării proiectului. Una proastă, aceea ca banii să fie repede luați și autobuzele cumpărtate repede-repede, fapt care va dezechilibra financiar firma de transport public sau varianta bună în care e fapt cele 30 de autobuze au fost gândite nu pentru ”extindere” ci pentru a asigura înlocuirea actualelor autobuze electrice, care din 2026 ies din garanție.

” Cele 20 noi autobuze electrice pentru Turda plus 2 microbuze pt Mihai Viteazu reprezintă mai mult decat o exagerare,  în condițiile în care Turda nu poate suporta nici cheltuielile actuale ale TUP. Exista restanțe mari în continuare și probleme financiare la TUP din cauza întârzierilor de plată. Ați scris zilele acestea despre bugetul orasului și problemele generate . Problemele se vor adânci. Chiar dacă e posibilă o creștere a călătorilor plătitori ponderea banilor încasati direct de la călători prin bilete și abonamente vândute va scădea odată cu creșterea inevitabilă a cheltuielilor operatorului. Orice finanțare europeană presupune niste angajamente ale Turzii de a susține activitatea finanțată și  nici pe cea actuală nu reușesc să o susțină suficient. Nu am vazut niciunde dezvoltat  ce cheltuieli presupun achizitția a încă 20 de autobuze electrice și daca această cheltuială suplimentară poate fi suportată de la buget. Chiar dacă cele 40 de autobuze vor fi folosite pe traseele imaginate de PMUD pe care le-ar acoperi ușor  , rezerva ramasă de autobuze este mare, poate chiar 10 autobuze. iar cum e gandit PMUD-ul nu acoperă cu frecvența suficientă traseele critice pe care există nemulțumiri ci dezvoltă trasee noi unele în zone mai puțin populate. Cele 42 autobuze/microbuze electrice  + celelalte 5-6 diesel (specialistul a comentat doar proiectul cu Mihai Viteazu cu cele 20 de autobuze, nu și cifrele cumulate cu proiectul cu Călărașiul cu alte 10 autobuze-nota redacției) pe care le au, presupun folosirea a 2 autobaze, și cea actuală fosta RATL și cea în construcție. Chiar daca nu se dublează cheltuielile odată cu dublarea parcului auto, creșterea lor va fi considerabila, de peste 50%, mai ales daca ai 2 autobaze cu costuri de energie, paza, personal auxiliar. Probabil doar la TESA nu va fi o crestere majoră de personal. Nu-mi imaginez nici cum vor acoperi necesarul de personal suplimentar pentru ca în prezent sunt nemulțumiri salariale și ale personalului actual și tendința de căutare a unui alt loc de muncă. Cred ca nu se vad cheltuielile ci doar beneficiile ( de imagine sau poate chiar personale) ale accesării de fonduri europene. Dezvoltarea spre Mihai Viteazu este fireasca iar cele 2 microbuze acopera programul actual de 7 curse (descris în documentație) Doar pe orele de varf pot fi probleme , ora la care ALIS folosea autobuz”, a explica sursa Politică și Putere.

Proiectul are însă un potențial uriaș. Acesta este dat de termenul de implementare care este 2026. ” Întrucat se pare ca termenul pentru acest proiect e 2026 mai este varianta că probabil  s-au gândit doar la înlocuirea autobuzelor existente și nu la extindere”, mai explică sursa consultată.

Autobuzele electrice au o vulnerabilitate mare, dată de durata scurtă de viață a acumulatorului. Când acesta cedează, practic poți arunca mașina la fier vechi deoarece schimbarea acumulatorului costă cât aproate tot autobuzul. Dacă proiectul ”de extindere” a fost de fapt gândit pentru reînnoirea parcului auto al Municipiului Turda, din 2026 atunci proiectul se poate dovedi unul bun, deoarece cu 20 de autobuze noi din proiectul cu Mihai Viteazu și cele 10 din proiectul cu Călărașiul, se poate asigura serviciul de transport in oraș fără sincope. Dacă însă autoritățile se vor grăbi să cumpere 30 de autobuze, când încă mai au încă 20 funcționale, lucrurile se vor complica pentru TUP.

Voi ce credeți? Va fi un proiect gradual, care va avea în vedere o creștere eficientă a parcului auto, sau cineva se va grăbi repede-repede să cheltuie peste 50 de milioane de lei, cumpărând cu viteză maximă noile autobuze?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here