Tribunalul Cluj a obligat în primă instanță Municipiul Turda să transmită informațiile publice privitoare la proiectele de mobilitate urbană, respectiv informațiile publice referitoare la repararea străzilor din oraș.
Aceast demers jurnalistic inițiat în urmă cu un an, este primul pas din verificarea modului în care au fost făcute lucrările de reparații de străzi din oraș.
Am solicitat Primăriei Turda să comunice nu doar copiile după contractele de achiziții publice, dar mai important, rapoartele de progres trimise Autorității de Management, pentru fiecare din proiectele de mobilitate urbană de la Turda.
Tribunalul Cluj a transmis în 22 iulie 2022, sentința cu motivarea aferentă, cu drept de recurs în 15 zile. Rămâne de văzut dacă administrația locală de la Turda va accepta că informațiile cerute sunt publice și dă dovadă că e rezonabilă sau dorește un alt proces.
”Aşa cum a învederat reclamantul, art.1 alin.2 lit.h din OUG nr.71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, prevede că serviciile de administrare a domeniului public şi privat se organizează şi funcţionează cu respectarea principiilor liberului acces la informaţii şi consultarea cetăţenilor. Se reţine astfel că informaţiile solicitate privesc lucrările la străzile din oraş, singurele menţiuni financiare din rapoartele de progres referindu-se la contracte de lucrări guvernate de principiile referitoare la achiziţiile publice. Or, aşa cum a învederat şi reclamantul, potrivit disp.art.11 ind.1 din Legea nr.544/2001, „Orice autoritate contractantă, astfel cum este definita prin lege, are obligația să pună la dispoziția persoanei fizice sau juridice interesate, în condițiile prevăzute la art. 7, contractele de achiziții publice”. Prin urmare, în cauză nu s-a făcut nicio dovadă că prin comunicarea actelor s-ar aduce vreo atingere dreptului de proprietate intelectuală sau industrială. Pe cale de consecință, în temeiul art. 22 din Legea nr. 544/2001, instanța va admite capătul principal de cerere și va obliga pârâtul să îi furnizeze reclamantului informaţiile de interes public solicitate, cu anonimizarea datelor cu caracter personal”, se arată în reținerile instanței.
De ce sunt important rapoartele de progres?
Rapoartele de progres privitoare la proiectele de mobilitate urbană se transmit de către administrația locală către autoritatea de management a fondurilor europene. Aceste rapoarte sunt redactate sub forma unei anexe aprobată de către Autoritatea de Management și includ date complete despre stadiul proiectelor. În aceste documente care sunt încărcate în format electronic în sistemul MySmis sunt descrise inclusiv întârzierile în derularea proiectelor, stadiul achizițiilor publice, riscurile în implementarea proiectelor și echipamentele, bunuri și servicii achiziționate.
Mai jos, aveți sentința integrală a Tribunalului Cluj.
11700000001579921