Primarul Matei și ginerele Bobic își fac de cap în gestionarea serviciului public de apă de la Turda

0
331
Indicatorii Apei. Țepe Calitative și Pierderi Imense După Un Deceniu De Investiții

Primarul Turzii a refuzat să răspundă în termenul legal la o interpelare a consilierului local Gabriela Blăniță (USR) prin care se solicitau explicații cu privire la faptul că pierderile în rețeaua de alimentare cu apă din Turda sunt de circa 47%.

Acum o lună și jumătate, i-am cerut primarului penelist Matei, atât în ședința de Consiliu Local, cât și prin interpelare scrisă, ca, în calitatea lui de președinte al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară “Apa Văii Arieșului”, care gestionează, prin intermediul CAA, serviciul de apă și canalizare, să justifice pierderile de 46% în rețeaua de apă, cu 13% mai mult decât în 2008, atunci când rețeaua nu era modernizată! Vorbim despre pierderi care duc prețul la apă în Turda pe primul loc în țară, scoțând din buzunarul fiecărei familii de turdeni multe mii de lei pe an pentru plata facturilor!


După ce a tras de timp mai bine de o lună la interpelarea consilierului nostru 
Gabriela Blăniţă, primarul PNL-președinte AVA Matei refuză să răspundă și ne trimite la CAA să căutăm explicații”, anunță USR Turda care concluzionează că primarul Turzii e fie incompetent fie rău intenționat. Formațiunea politică din opoziție cere demisia primarului și a ginerelui său, directorul Companiei de Apă Arieș.

Consiliera Gabriela Blăniță (USR) a precizat că este stupefiată de lipsa de interes a autorităților, în lămurirea situației privitoare la pierderile de apă. ”Este o lipsă de eficiență și un dezinteres teribil. Pe mine una, mă sperie să văd că primarul orașului tratează cu atâta indiferență problema pierderilor de apă din rețea. Deasemenea am fost complet surprinsă de lipsa de respect în formularea răspunsului, care trebuia să fie transmis în 10 zile sau cel târziu până la următoarea ședință a Consiliului Local”, a declarat Gabriela Blăniță.

Turdenii sunt revoltați de prețul la apă și calitatea serviciilor

Utilizatorii serviciului public de apă de la Turda sunt revoltați de prețul la apă care crește de la an la an, fără ca autoritățile să ofere servicii calitative. Când presa locală tratează subiectul prețului la apă, turdenii de pe Facebook reacționează vehement. Aceștia reproșează moduri incorecte de calcul a facturilor la unele imobile, prin taxarea apei meteorice, însă subiectul predilect al comentariilor este că la Turda se plătește unul din cele mai scumpe tarife la apă din România.

Ce prevedere legală a încălcat primarul în cazul consilierei Blăniță?

Primarul Municipiului Turda a încălcat termenele și condițiile de răspuns stabilite de articolul 226 din Codul Administrativ, referitoare la transparență. Potrivit articolului 226, din Codul Administrativ, primarul este obligat ca prin intermediul secretarului general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale şi al aparatului de specialitate, să pună la dispoziţie consilierilor locali, respectiv consilierilor judeţeni, la cererea acestora, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, informaţiile necesare în vederea îndeplinirii mandatului în condiţiile legii. Dacă solicitarea consilierului local prevedea expres că informația e necesară în exercitarea mandatului, termenul de răspuns este de 10 zile.

Dacă alesul local a formulat o interpelare sau o întrebare verbală răspunul trebuie dat imediat sau cel mai târziu la următoarea ședință a Consiliului Local. Această obligație este descrisă energic în alineatele 3 și 4 ale articolului 226 din Codul Administrativ.

Ulterior înregistrării cererii consierei USR, de la data de 7 iunie 2022, Consiliul Local Turda s-a întrunit într-o ședință ordinară la 30 iunie și o ședință extraordinară în luna iulie.

Răspunsul primarului Turzii la interpelarea celor de la USR trebuia comunicat până cel târziu la data de 17 iulie, dacă în solicitare era explicit menționat că e necesar pentru exercitarea mandatului sau cel târziu până la 30 iunie, data următoarei ședințe a Consiliului Local.

Primarul și ginerele își fac de cap în gestionarea serviciului public de apă

Primarul Municipiului Turda, Cristian Octavian Matei este numit și președinte al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Apa Văii Arieșului- ADI AVA. Aceast ADI are rolul de a gestiona serviciul public de apă canal și de a supraveghea modul în care Compania de Apă desfășoară serviciul. Practic, socrul primar e pus la șefia instituției ce trebuie să-l supravegheze pe ginerele director iar consecința acestor numiri este vizibilă cu ochiul liber. Operatorul public de apă e scăpat de sub control.

În primăvara anului 2022, Compania de Apă Arieș a admis în fața Curții de Apel Cluj că timp de mai bine de un deceniu a operat serviciul public de apă de la Turda, fără unul din indicatorii cheie de operare a serviciului public de apă. Trebuiau stabilite praguri statistice privitoare la cât de des poate fi apa oprită în oraș și ce sancțiuni se aplică pentru asta. Acești indicatori- garanții în furnizarea serviciului, nu există iar Compania de Apă a admis că operează serviciul fără acești indicatori.

Potrivit art 34 din Contractul de Delegare, autoritatea delegantă va efectua controale pentru a verifica respectarea indicatorilor de performanță dar întrebarea este, ce controale pot fi făcute dacă nici măcar indicatorii compleți de operare a serviciului nu sunt stabiliți.

Potrivit articolului 41 din Contractul de delegare, în raportul anual către Concedent, operatorul va trebui să precizeze numărul de noi racorduri, pe grupe urbane, și indicatorii de performanță. Un astfel de raport nu a fost niciodată prezentat Consiliului Local Turda.

Compania de Apă Arieș este însă obligată să prezinte anual o serie de rapoarte complexe. Nici unul din aceste rapoarte nu au ajuns la Consiliul Local Turda.

Primarul Municipiului Câmpia Turzii, la rândul lui reprezentant al municipiului Câmpia Turzii în asociația de dezvoltare a precizat pentru Politică și Putere că ADI AVA nu a fost convocată în 2022.

Ce rapoarte nu au fost prezentate Consilului Local :

1. Programul anual al activităților planificate, potrivit art. 48 pct 1 litera a) din Contractul de delegare

2. Raportul actualizat privind prețurile și tarifele pentru următorul an financiar, potrivit art. 48, pct.1 litera a) din Contractul de delegare

3. Raportul de gestiune, raportul tehnic, raportul de performanță și planul financiar pe 5 ani, potrivit art 48, pct 1 litera b) din Contractul de delegare.

4. Planul previzional de producție, pentru anul următor, potrivit art 48, pct 2 din Contractul de delegare.

5. Bilanțul, contul de profit și pierderi, planul financiar, raportul de audit, o trecere în revistă a acțiunilor sociale, un tablou sumar al polițelor de asigurare valabile., potrivit art 48, pct 3 din Contractul de delegare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here