Peste 160.000 de lei vor fi cheltuiți de Primăria Turda cu iluminatul din oraș într-o manieră ce contravine legislației în vigoare. Pentru a avea o urmă de acoperire, admistrația locală s-a acoperit cu o hotărâre de Consiliu Local care nu este altceva decât un ”cec în alb” pus în mâna primarului. Motivul invocat este acela că din martie 2021, angajatii Primăriei Turda ”studiază documente”. Ovidiu Găină, Director Tehnic și Dana Bucur din cadrul compartimentului eficiență energetică sunt funcționarii care semnează raportul Primăriei în care se susține că documentația de delegare a servicului ”este in studiu” din 2020
Politică și Putere vă prezintă mecanismul prin care serviciul public de iluminat de la Turda a fost scos de sub un control public direct privitor la un standard în furnizarea serviciului.
În decembrie 2020, Primăria Turda constanta că expiră contractul de delegare al serviciului public de iluminat din oraș. Autoritățile locale au invocat pandemia ca impediment în concesionarea serviciului public de la Turda. Totuși, în decebrie 2020, reprezentatul firmei Proex Install Consulting din Călărași preciza că documentația tehnică privitoare la delegarea serviciului era depusă la Primăria Turda. Avea să fie aprobată două luni mai târziu, În februarie 2021, Consiliul Local Turda aproba Hotărârea 30/19.02.2021 privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public de la Turda, activitatea de întreținere, mentenanță și reabilitare. Hotărârea cuprindea Regulamentul de organizare și funcționare a serviciului de iluminat public și Caietul de Sarcini. Politică și Putere a sesizat în februarie 2021, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice. ANRSC a admis faptul că Regulamentul de organizare și funcționare a serviciului de iluminat public trebuiau supuși procedurii de dezbatere publică, la fel și indicatorii de performanță ai serviciului. Primăria Turda a refuzat să facă asta și a adoptat documentația de concesionare a serviciului public în mod netransparent.
Primăria Turda admitea în februarie 2021 că durata contractului de delegare prelungit urma să se încheie în termen de 90 de zile de la data de 15.12.2020. Erau aprobate regulamentul și caietul de sarcini și mai urma doar să organizeze procedura de atribuire, prin licitație.
În 19 martie 2021, Primăria Turda cere Consiliului Local să aprobe achiziția directă a serviciului și susține că ”elaborarea documentelor pentru demararea procedurii de achiziție” este în derulare. Doar un Consilier Local s-a prins in martie 2021 că Primăria cere nelegal atribuirea directă. Restul de 20 au votat proiectul,. Valoarea medie a intretinerii sistemului public de iluminat a fost estimată la 160.500 de lei. Vorbim de întreținere, nu de facturile privitoare la consumul de curent, pe care administrația locală le plătește separat. Consiliul Local i-a dat un cec în alb aparatului executiv al primarului Matei să cheltuie banii după cum crede de cuviință, timp de doi ani consecutivi.
Vedeți mai jos Contractul de atribuire a serviciului de iluminat. Nici Hotărârea de Consiliu Local nici Contractul nu au prevăzut în mod expres o valoare a contractului. Raportul de specialitate vorbește de o ”valoare aproximativă”.
33-din-28-02-2022-1În anexele la contract sunt menționate cantitățile de lucrări dar nu sunt precizate tarifele aplicate. Practic nu s-a precizat absolut deloc pe ce se cheltuie banii iar posibilitatea ”jonglării” între costuri a rămas deschisă.
În martie 2022, primarul Cristian Matei reia schema. Vine din nou în fața Consiliului Local cu același text că documentele privitoare la delegarea prin licitație sunt în dezbatere și urmează a fi completate. Scuza primarului nu are acoperire legală din perspectiva serviciilor publice de utilități. [Editare. Anterior a fost inclusă aici în mod eronat informația că în noul contract nu sunt prevăzută volumele de lucrări. Eroarea a apărut datorită faptului că anexele la contract au fost plasate în documentul de mai sus înaintea contractului de atribuire și nu la sfârșit]
Câte becuri se schimbă de ”aproximativ” 160000 de lei, a rămas în puterea din pixul primarului sau al celorlalți din aparatul tehnic.
Nici capitolul calitate nu e clar lămurit. Potrivit unui răspuns al Primăriei Turda, formulat în baza prevederilor Legii 544/2001, indicatorii de performanță ai serviciului public de iluminat au fost aprobați prin Regulamentul de iluminat din anul 2021. Nu sunt însă incluși ca anexă la contractul de prestări servicii de acum.
Angajații Primăriei suțin că firma MEB Electric are conexiuni politice
Timp de 2 ani consecutivi, sub justificarea ”studiului” documentelor de delegare, serviciul de iluminat public este dat discreționar unei firme printr-o procedură necompetitivă, în absența detaliilor referitoare la tarife și volume de lucrări.
Câștigătorul atriburii directe este firma Meb Electric. La telefonul de contact răspunde o voce care spune că nu știe cât e valoarea contractului cu Municipiul Turda. Spune să întrebăm la Primărie. Spune apoi că va trimite numărul de la contabilitate, deoarece ei se ocupă. Mesajul cu numărul de telefon nu a mai venit.
Firma Meb Electric care a obținut serviciului de iluminat public este descrisă de angajații Primăriei Turda drept ”o firmă cu conexiuni politice”. Proprietarii firmei ar fi cumnatul și fiul șefei CEC Turda, Nina Miron. Soțul, Vasile Miron acesteia a însoțit frecvent staff-ul de campanie electorală al primarului Cristian Matei. Miron, fost consilier local PDL a devenit susținător PSD pentru ca apoi să-l însoțească pe primar în campaniile electorale PNL.
”Fiul, care e asociat în firmă vine cu actele la semnat. Toți din Primărie văd conexiunea politică. Dana Bucur, care lucrează la serviciul eficiență energetică s-a plâns că nu va mai semna acte care o pot duce în pușcărie”, a susținut un funcționar public sub protecția anonimatului. Informația că Dana Bucur ar fi reclamat primarului sau altui superior ierarhic încălcarea legii nu a putut fi confirmată, funcționarul public nefiind disponibil la telefon în cursul zilei.