Zeci de tone de deșeuri sunt depozitate de circa trei ani de zile pe un teren privat din zona fostului IAS, în cartierul turdean Poiana.
Inițial, deșeurile au umplut groapa unei exploatări de balast. Groapa s-a umplut dar deșeurile din construcții au început să crească.
În groapa ilegală, se transportă și deșeurile de moloz și mobilă de la blocuri, dar și deșeuri vegetale de pe domeniul public ori deșeuri de la șantierele publice din oraș. Administrația lui Cristian Matei distruge Turda pe bani europeni.
Cine stă la casă, aproape de un drum național, știe că masinile ce trec pe șosea se aud ca un zumzet fin în liniștea noptii, chiar de la kilometri depărtare. Oamenii de pe strada Florilor din Poiana aud camioanele ce transportă deșeurile mai ales noaptea sau când crapă de zi.
Masinile cu proiectoare sau girofaruri portocalii, ce străbat printre jaluzele și zgomotul dat de tonajul greu, sunt imposibil de ratat, pe la 4-5 dimineața.
”Noaptea și dimineața, vin mașinile cu containerele Primăriei Turda. Ziua vin firme private”, explică Ludovic Szel, un localnic îngrijorat că ritmul de depozitare a gunoialor crește de la o zi la alta. Omul se teme că se va distruge pânza freatică și terenurile agricole învecinate.
”Primarul Turzii trebuie să dea urgent explicații de ce apar rampe de gunoi neautorizate pe raza administrativă a municipiului Turda. Mai ales trebuie să explice în ce context deșeuri colectate pe domeniul public sunt transportate în rampe neautorizate. Contractele de salubritate stradală care permit asta trebuie rezilitate de urgență”, a declarat consilierul local Adrian Nap (PMP). Consilierul local a precizat că va cere în mod special discutarea subiectului rampei neautorizate în ședința Consiliului Local.
Intrările pe străzile secundare din Cartierul Poiana sunt păzite de indicatoare ce limiteaz accesul la 7.5 tone. Indicatoarele sunt însă pentru cetățenii de rând. Șmecherii cu autobasculante intră nestingheriți. Poliția Rutieră Turda și Poliția Locală s-au ferit să verifice vreodată ce caută mașinile de tonaj greu pe străzile secundare din Poiana. Ironia face că pe strada pe care merg mașinile de gunoi locuiesc și polițiști, cu mașina de poliție parcată în față. Dacă ar face un efort, s-ar da jos din living, și-ar pune chipiul în cap și și-ar aprinde girofaruile. Nu e nimeni însă în stare să pună frână groapei de deșeuri din cartier, mai ales că deșeurile sunt aduse de pe șantierele publice din oraș.
Ca o ironie, la marginea gropii de gunoi neautorizate stă o placă avertizoare: ”Proprietate privată, depozitarea deșeurilor de orice fel interzisă”.
Dezvoltarea pe banii UE, prost gestionată, distruge Turda
Uniunea Europeană a finanțat închiderea gropilor de gunoi neconforme din zonă. Ultima rampă de gunoi neconformă din judeţul Cluj, cea de la Câmpia Turzii, a fost închisă legal, printr-o investiţie de 8,3 milioane de lei, în mai 2021. Închiderea gropii de gunoi de la Turda a costat cam tot 8,3 milioane de lei. Sunt bani pe care Uniunea Europenă i-a dat ca turdenii să trăiască într-un mediu curat. Tot cu banii UE pe mobilitate urbană s-a deschis ”Cutia Pandorei” iar de pe șantierele publice se duc deșeuri într-o nouă groapă neautorizată.
Una dintre basculante, subcontractată, aduce spărturile de la Materna. Sunt deșeuri de pe șantierele publice. Ironia este că în devizele de lucrări ar trebui să fie cuprinse astfel de sume, de transport al deșeurilor din construcții.
Directorul Tehnic al Primăriei Turda, Ovidiu Găină se ascunde și nu răspunde la telefoane. ”E la o reclamație”, spune funcționara care răspunde la telefon. I se spune că dorim să discutăm cu cineva care se ocupă de deșeurile municipale. Nu e nimeni de găsit, directorul tehnic e cel care răspunde asta. După două ore, directorul tehnic e tot de negăsit la telefin.
Este însă clar că transportul de deșeuri în containerele Primărie Turda se face cu complicitate autorităților locale deoarece parte din deșeuri provind din containerele municipalității. E o înțelegere murdară, deoarece transportul deșeurilor în alte loc ar costa mai mult. S-ar vedea în costuri, s-ar regăsi în facturi.
Acesta este punctul în care ”dezvoltarea” anunțată de primarul Cristian Matei distruge Turda, pas cu pas.
La Primărie, primul edil al orașului se pozează și declamă demagogic că orașul va fi ”green”. Adevărul e că modul lui de a conduce Turda, transformă orașul într-o groapă de gunoi. Groapa de la Poiana e cel mai vizibil exemplu.
Într-o țară normală, într-un oraș ”green”, premiat cu frunzulițe care să arate prietenia cu mediul, primăria ar fi obligată să dea explicații publice de ce deșeurile municipale ajung într-o groapă neautorizată tocmai pe teritoriul administrativ al orașului. Explicația trebuie dată chiar dacă vorbim de un teren privat. Într-o țară normală și într-un oraș normal, ”green”, directorii departamentelor publice care au permis asta ar plăti prețul, ar demisiona sau ar fi demiși.
Prețul însă va fi plătit doar de către turdeni, odată prin faptul că vor trăi într-un mediu poluat, apoi pentru că eliminarea deșeurilor se va face cu bani din taxele și impozitele pe care ei le plătesc. Vor fi de două ori înșelați, de două ori furați.
Dacă autoritățile nu vor interveni, iar o astfel de intervenție e ca o minune divină, se va întâmpla așa cum s-a întâmplat și în alte părți, proprietarii terenurilor o să dispară iar gunoaiele vor rămâne.