foto: ianuarie 2022, ghișeul de la geam, metoda prin care nevaccinații plătesc taxele și impozitele
În decembrie 2021, autoritățile locale anunțau că Municipiul Turda a câștigat premiul „Excelență în Digitalizare/Smart City”, în cadrul galei Asociației Municipiilor din România. . Premiul a fost obținut ca urmare a performanțelor deosebite în procesul de reducere a birocrației prin implementarea de soluții software la nivelul instituției.
O lună mai târziu, turdenii se confruntă cu adevărata față a ”excelenței” în digitalizare.
La sediul unde se plătesc taxele și impozitele din Primăria Turda e coadă mare. O coadă mai mică și discretă este în laterala instituției.. Aici stau nevaccinații, cei fără certificat. Taxele trebuie strânse așa că administrația locală a dovedit că poate găsi soluții inventive. La o fereastră din laterala instituției e lipit un geam suplimentar, cu o fantă tăiată. Aici, la ghișeul improvizat stau nevaccinații. Funcționarii îi privesc de sus pe cetățeni, la propriu vorbind, deoarece fereastra e undeva la peste 1.60 de metri de la sol. Oamenii se întind și dau acte, dosare și buletine. Două funcționare transmit mai departe informațiile către alte două angajate ce stau la calculatoare. E varianta fiscală a telefonului fără fir. La coada de la geam e ca la cozile de acum 40 de ani. Discuțiile sunt despre cât de incompetenți sau superficiali sunt unii din funcționarii publici, cum ai de așteptat aiurea pe la uși, pe la ferestre. Angajatele Primăriei sunt clar stânjenite de faptul că servesc cetățenii la geam. Încearcă să se miște cât de repede pot și se plimbă într-un dute-vino, de la calculator la fereastră.
E și un lucru bun în situația creată. Câțiva vaccinați s-au prins că e coada mai scurtă pe lateral și s-au plantat acolo. Stau sub acoperire și nu zic nimic. La ghișeul de la geam nu te-ntreabă nimeni daca ai sau nu vaccin, la urma urmei.
Garajul API, locul unde completezi documente în garajul instituției
Excelența în digitalizare are și ea alt înțeles la API srl. La firma Municipiului Turda ce administrează parcările actele ce trebuie depuse se completează în garajul instituției.
Garajul de la API păstrează atmosfera barăcilor de șanter. Pe niște mese din lemn sunt plasate niște cereri și niște pixuri. Mai vezi acolo și o scrumieră și niște pahare de unică folosință, goale de cafea. Ca să completezi cererile în frig, stai pe niște bănci de lemn lungi. Nici nu ai zice că ești la o companie publică ce administrează domeniul public al orașului. Al unui municipiu care rivalizează cu Manchester și Milano în fanteziile din mintea primarului său.
Nimeni nu poate explica, nici primarul Turzii, nici Consiliul Local de ce API srl nu are un sediu potrivit, un sediu decent, cu o sală de așteptare rezonabilă și ghișee normale de relații cu cetățenii. Nimeni nu poate explica rezonabil de ce actualizarea aboanamentelor de parcare nu se poate face prin proceduri online.
Administrația locală a preluat clădirea fostei Securități. Aceasta era anunțată ca un posibil sediu pentru Poliția Locală, după un proces de reabilitare. La fel de bine, clădirea ar putea fi transformată într-un sediu al API srl.
Și la API, funcționarii fug de la fereastră, la calculator. Sunt puși în aceeași situație stânjenitoare de a face ture prin încăpere.
Cum poți să faci performanță în adminstrație când angajații dar și cetățenii sunt puși în poziții atât de jenante, precum serviciul la geam sau așteptarea în garajul instituției?
Oamenii care stau la coadă la API vor mai veni încă odată: în prima tură de stat în frig se depună actele, apoi, după ce directorul semnează contractele, urmează tura a douade coadă când vor sta din nou în frig pentru a plăti și banii.
Execelența în digitalizare în municipiul Turda înseamnă statul în frig pentru a plăti taxe. Înseamnă ghișeul de la geam sau garajul ca sală de așteptare. Iornic, pe un afiș oficial se anunță că servirea la geam are ca motiv siguranța cetățenilor și e pentru binele nostru.