Primăria Turda anunță izolarea termică a blocurilor de locuințe. Asociațiile de proprietari trebuie să fie atente la costuri și posibilitatea de a obține facilități.
”Primăria Municipiului Turda intenționează să demareze pregătirea documentațiilor tehnice suport pentru cereri de finanțare care vizează accesarea de fonduri europene destinate eficientizării energetice a clădirilor de locuinţe.
Pentru întocmirea dosarului de accesare a acestor fonduri avem nevoie să inventariem asociațiile de proprietari care doresc să beneficieze de fonduri pentru anveloparea și reabilitarea clădirilor de locuințe.
Astfel, rugăm reprezentanții asociațiilor interesate să transmită o solicitare fie pe adresa de e-mail informatii.pmt@gmail.com, fie la Ghișeul Unic, Piața 1 Decembrie 1918 nr. 31-33.
În solicitare vă rugăm să precizați cel puțin următoarele: numele și adresa asociației, adresă de e-mail, numărul de apartamente al asociației și dacă blocul ce urmează a fi supus reabilitării termice conține una sau mai multe asociații.
De asemenea, vă rugăm să anexați solicitării un tabel cu exprimarea acordului proprietarului fiecărui apartament component al asociației, precum și precizarea calității fiecărui proprietar (persoană fizică sau persoană juridică).
Cererile depuse de dumneavoastră vor fi analizate în cadrul departamentului finanțări externe, după care veți fi contactați de un reprezentat al primăriei, care vă va oferi toate informațiile necesare pentru parcurgerea următorilor pași”, a anunțat Primăria Turda.
Ce trebuie să știe asociațiile de proprietari
Izolarea termică a blocurilor de locuințe e o mare oportunitate dacă e făcută cum trebuie. În primul rând trebuie să trimiteti Primăriei Turda cererea asociatiei cât de repede puteti. Potrivit Legii e nevoie de o hotărâre a adunării generale a asociației de proprietari.
Primăria Turda nu lucrează transparent cu acest proiect astfel încât nu știm câte blocuri vor putea fi reabilitate. Stabilirea unui număr de imobile ar fi dus la o procedură transparentă. La fel respectarea unei reguli de genul primul venit, primul servit. Nu e așa iar anunțul primăriei lasă să se înțeleagă că selecția o fac ei după criterii necunoscute.
La ce trebuie să fie atenți proprietarii?
În sesiunea 2013-2020 de proiecte de reabilitare a blocurilor costurile proiectului erau calculate diferit în funcție de proprietar și destinția apartamentului.
Astfel contributia proprietarului la lucrări era de 100% în cazul apartamentelor cu destinaţie locuinţă (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfăşoară activitate economică, cu destinaţie locuinţă), aflate în proprietatea persoanelor juridice, a Unității Administrativ-Teritoriale sau a autorităţilor şi instituţiilor publice precum și în cazul apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a UAT sau a autorităţilor şi instituţiilor publice
Contribuția la lucrări era de 25% în cazul apartamentelor cu destinaţie locuinţă (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfăşoară activitate economică, cu destinaţie locuință, cu destinaţie locuinţă), aflate în proprietatea persoanelor fizice.
Acest aspect este foarte important de urmărit, în special să se obțină acordul persoanelor juridice din bloc deoarece acestea vor fi obligate să plătească 100% din valoarea lucrărilor. În sesiunea 2013-2020, Primăria Turda nu a cerut la timp acordul unor persoane juridice și costurile acestora au fost împărțite celoralți proprietari din bloc.
IMPORTANT !!!
Municipiul Turda în sesiunea anterioară de proiecte 2013-2020 putea acorda ajutoare de natură socială în cazul următoarelor categorii de proprietari persoane fizice, care deţin apartamente cu destinaţie locuinţă sau sedii sociale de firmă (care nu desfăşoară activitate economică) în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale:
- persoane cu handicap sau familii cu persoane cu handicap aflate în întretinere;
- persoane singure/familii care, în ultimele 3 luni anterioare efectuării anchetei sociale de către autoritatea administrației publice locale, au realizat venituri medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie sub câștigul salarial mediu net pe economie;
- veterani de razboi și soți/soții supraviețuitori/supraviețuitoare ai/ale acestora;
- pensionari, indiferent de statutul acestora, ale căror venituri medii nete lunare pe persoană singură/ membru de familie sunt sub câstigul salarial mediu net pe economie.
Pentru aceste categorii de proprietari cota de participare proprie obligatorie nu putea fi mai mică de 3,5% din valoarea cheltuielilor aferente. Diferența până la 25% din valoarea cheltuielilor aferente nu mai putea fi recuperată de la Asociația de Proprietari.
Din păcate pentru sesiunea 2013-2020, Primăria Turda nu a anunțat public această posibilitate de sprijin social.
Atribuirea proiectelor se face in baza unui document cadru denumit ”Ghidul Solicitantului” aprobat de Agentia de Dezvoltare Regională Nord Vest. Până la această dată acest document nu a fost aprobat. Probabil că acest Ghid o să apară până în luna ianuarie.
Este foarte posibil ca atât cotele de cofinanțare menționate mai sus dar și sprijinul social să fie păstrate la aceleași valori.