Regulamentul privind spațiile verzi din Turda a picat la vot

0
Regulamentul Privind Spa Iile Verzi Din Turda A Picat La Vot

O hotărâre de Consiliu Local prin care asociațiile de proprietari urmau să preia spațiile verzi în întreținere a picat la vot, în ședința ordinară a Consiliului Local, de joi, 29 septebrie deși a fost susținută intens de către primarul Cristian Matei și consilierii PNL și UDMR.

Primăria Turda a propus un nou regulament privind spațiile verzi din oraș cu prevederi prin care asociațiile de locatari urmau să preia în îngrijire spațiile verzi de lângă blocuri, chiar dacă nu ar fi cerut acest lucru.

Consilierul local Andrei Suciu a încercat să oprească abuzul Primăriei Turda și a cerut introducerea unei precizări potrivit căreia spațiile verzi se încredințează asociațiilor de proprietari numai la cererea acestora și doar în urma unei hotărâri a adunării generale a asociației de proprietari, luată în acest sens. Amendamentul consilierului USR-Plus a fost respins de consilierii PNL-UDMR.

Consilierul local Răzvan Ciortea (PSD) a avertizat la rândul lui că prevederile actului normativ nu sunt legale iar obligarea asociațiilor de proprietari să întrețină domeniul public este un abuz.

În final, 13 consilieri locali au votat proiectul de hotărâre.

Regulamentul de administrare și întreținere a spațiilor verzi publice din Turda era oricum întocmit cu prevederi nelegale. Curtea de Apel Oradea a anulat, în 2021, prevederile dintr-un document simuilar, prin care asociațiile de proprietari urmau să preia pe bază de protocol predefinit spațiile verzi. Una din motivațiile Curții a fost aceea că era nevoie de un referenum local pentru a stabili în sarcina asociațiilor de proprietari o obligație prin care să îngrijească spațiile verzi.

”Art. 12 din OG nr. 21/2002, prevede pentru consiliile locale posibilitatea de a stabili ca unele dintre obiectivele vizând buna gospodărire, întreținere, curățenie și înfrumusețare a localităților să fie realizate, integral sau parțial, prin contribuția directă a cetățenilor. Obiectivele prevăzute la alin. (1) se stabilesc de consiliile locale, prin hotărâre adoptată cu votul a cel puțin două treimi din numărul consilierilor în funcție, și ele pot consta în: a) amenajarea și repararea de străzi și trotuare; b) săparea și amenajarea șanțurilor și rigolelor; c) realizarea de podețe; d) curățarea cursurilor de apă, a lacurilor și bălților, precum și a malurilor acestora; e) amenajarea de locuri speciale pentru depozitarea reziduurilor menajere și a gunoaielor; f) curățarea și amenajarea locurilor virane; g) curățenia în parcuri, amenajarea de alei, inclusiv confecționarea și instalarea de bănci. Contrar opiniei instanței de fond, instanța de recurs apreciază că întreținerea spațiilor verzi publice aferente locuințelor de tip condominiu, se încadrează în obiectivul stabilit de art. 12 al. 1 lit. f., întrucât se află amplasate într-un cartier construit și locuit, terenul este fără clădiri și neîngrădit, chiar dacă are plantată vegetație. Pentru a stabili în sarcina asociațiilor de proprietari această obligație, instanța reține că era obligatorie însă respectarea prevederilor art. 13 din OG nr. 21/2002, potrivit cărora obiectivele stabilite de consiliile locale potrivit art. 12 se supun aprobării locuitorilor prin referendum local, organizat în condițiile legii, împreună cu modalitățile de efectuare a contribuției cetățenilor și cu întinderea acesteia”, se arată în motivarea Curții de Apel Oradea.

Ioana Iftime, șefa Serviciuli Administrație publică locală din Primăria Turda a precizat în plenul ședinței că asociațiile de proprietari nu sunt obligate să preia spațiile verzi și că ar fi de fapt vorba doar de un parteneriat. Cu toate acestea, în cuprinsul regulamentului este specificat faptul că în cazul persoanelor juridice protocolul se încheie la cererea acestora iar în cazul asociațiilor de proprietari e specificat că un reprezentat al Primăriei urmează să predea spațiile verzi asociațiilor de proprietari.

Dincolo de acest aspect, al referendumului local, prevederile nu au trecut tehnic de votul Consiliului Local.

Potrivit art 12 din OUG 21/2002 posibilitatea de a stabili ca unele dintre obiectivele vizând buna gospodărire, întreținere, curățenie și înfrumusețare a localităților să fie realizate, integral sau parțial, prin contribuția directă a cetățenilor se aprobă cu votul a minimum două treimi din numărul consilierilor în funcție.

Acest proiect a fost votat doar de 13 consilieri locali. Pentru a respecta cerința privind minumum două treimi din numărul consilierilor în funcție erau necesare 14 voturi. Proiectul a picat tehnic la vot, deoarece regulamentul nu a fost votat pe articole ci în integralitatea lui.

Care sunt ilegalitățile din Regulamentul de administrare și întreținere a spațiilor verzi publice din Turda

  • Interzicerea hrănirii animalelor fără stăpân (ex pisici-porumbei) pe domeniul public al municipiului Turda
  • Stabilirea unilaterală a unui protocol de îngrijire a spațiilor verzi în sarcina asociațiilor de locatari fără ca acesta să poată fi negociat sau fără posibilitatea de obiecție cu privire la clauzele colaborării
  • Eliminarea dreptului de denunț unilateral a protocolului și păstrarea acestui drept exclusiv în cazul administrației locale
  • Obligarea persoanelor fizice și a asociațiilor de proprietari la curățirea parcărilor
  • Aplicarea repetitivă de amenzi contravenționale pentru aceeași fapt, de exemplu refuzul de a evacua materiale din demolare. (O astfel de sancțiune contravențională poate fi aplicată de maximum două ori, odată pentru depozitare și a doua oară pentru refuzul de a evacua materialele. O treia sancțiune nu poate fi aplicată iar municipalitatea este obligată să evacueze deșeurile pe cheltuială publică, urmând să recupereze prin proceduri judiciare sumele).
Logo5

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.