Asfaltul spart și fainațat de pe str. 22 Decembrie 1989 a apărut din cauza traficului greu și nu datorită proiectării deficitare și lucrărilor proaste, se arată într-un document oficial al Primăriei Turda.
Municipalitatea încearcă să mușamalizeze dezastrul lucrărilor de pe strada principală din zona industrială și pune totul pe seama traficului intens apărut după închiderea podului de peste Arieș.
Consilierul local Andrei Suciu (USR-Plus), susține că de fapt e vorba de o eroare de proiectare iar lucrările sunt sub standardele de calitate.
Ideea că spărturile din asfaltul de pe str. 22 Decembrie s-ar datora traficului intens au apărut în luna iunie 2021 , într-un document oficial de răspuns al Primărie Turda la o interpelare a consilierului local Andrei Suciu (USR-Plus). Alesul local a întrebat cine răspunde de faptul că o stradă proaspăt asfaltară are faianțări și deteriorări semnificative. Răspunsul a fost că de vină e suplimentarea traficului datorită închiderii podului de peste Arieș.
Potrivit consilierului local însă, distrugerea asfaltului e o consecință a lucrărilor proaste și a proiectării ineficiente. ”În loc să atribuie proiectare și execuție la pachet, au atribuit-o unei firme care a făcut o proiectare ineficientă, proabil o proiectare făcută din birou. Uniunea Europeană îți dă bani să modernizezi o stradă iar tu în loc să proiectezi modernizarea cu un sistem rutier nou (SRN)adică să faci săptătură, umplutură și asfaltare de la un capăt la altul, tu alegi să faci pe bucăți ba SRN,ba frezare”, explică Suciu. Consilierul local spune că faianțarea asfaltului a început să înainte de închiderea podului de peste Arieș și că sunt imagini filmate și fotografii care arată asta. În plus, explică Suciu, nici lucrările nu sunt de calitate. Alesul local spune că pentru distrugerea drumului una din explicații poate fi aceea că materialele folosite la umplutură au fost sub standardele de calitate.
Dacă lucrările de pe 22 Decembrie sunt sub standarde și acest lucru ar fi constatat oficial, asta ar dinamita tot proiectul Primăriei Turda. Ar trebui ca lucrările să fie refăcute în baza garanției de lucrări. Ca să evite asta, Primăria Turda inventează o altă explicație dar soluția poate avea implicații penale.
” Lucrările sunt de reabilitare și modernizare, respectiv zone cu SRN- sistem rutier nou (ce implică săpătură, umplutură și straturile de mixturi asfaltice necesare sau porțiuni în care sunt ranforsări, respectiv frezare strat existent și refacere strat de mixtură asfaltică. Fundația străzii este de mai multe tipuri pe lungimea ei având atât umpluturi în fundații obișnuite, cât și zone cu dale de beton. În proiectarea străzii s-a luat în calcul un trafic foarte greu, dar proiectanții au comunicat faptul că suplimentarea de trafic datorită închiderii podului de peste Arieș a generat încărcări excepționale semnificative ceea ce poate duce la unele cedări locale (vizibile de altfel) care se vor rezolva prin lucrările de îmbunătățire a capacității portante a stratului de fundare pe zonele afectate. Autoritatea locală a inițiat realizarea unei completări a expertizei inițiale, astfel încât pe anumite porțiuni care inițial erau propuse la ranforsare vor fi realizate lucrări de SRN”- se arată în răspunsul oficial semnat de către Ginel Călugăr, directorul executiv al Primăriei Turda.
Autoritatea locală nu a precizat clar dacă ”completarea expertizei” și lucrările de reparare se fac din bugetul local sau fonduri europene sau în baza garanției de lucrări.
Inginerii în drumuri, consultați de Politică și Putere spun că distrugerea asfaltului nu poate fi nicicum pusă pe seama traficului intens. ”Proiectarea trebuia să se facă ținând cont de toate condițiile de trafic, cu atât mai mult că e vorba de o zonă cu trafic greu. Ce sunt acelea încărcări excepționale semnificative și mai ales raportat la ce normative? Beneficiarul lucrării,Unitatea Administrativ Teritorială nu ar trebui să ceară refacerea în baza garanției de lucrări”, spun inspectorii în construcții, consultați de Politică și Putere.
Modernizarea străzii 22 Decembrie se face prin proiectul ” Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a Municipiului Turda” pentru care s-au alocat 22,11 milioane lei. Proiectul este o componentă a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) derulat cu fonduri UE.