Consilierii locali sunt obligați, potrivit unui ordin al ministrului Cseke Attila, să ceară voie primarilor atunci când vor să facă amendamente la proiectele de hotărâri de Consiliu Lolcal. Un regulament cadru emis de minister arată că pentru proiectele de hotărâre de Consiliu Local amendamentele trebuie înregistrate în scris anterior ședinței de Consiliu. Alte amendamente pe parcursul ședinței se pot face doar excepțional cu acordul inițiatorului proiectului de hotărâre. Problema este că ordinea de zi a ședinețelor de Consiliu Local poate fi suplimentată pe loc cu votul majorității simple. În plus, ședințele de îndată nu lasă timp suficient întodeauna pentru a înregistra amendamente anterior ședinței. Pentru aceste situații consilierii locali sunt obligați să ceară voie primarilor să formuleze amendamente.
Potrivit Codului Administrativ între Consiliul Local și primar nu există relații de subordare. A creat-o însă minstrul Cseke Attila cu un simplu ordin.
Reglementarea propusă de Ordinul 25/2021 aruncă administrația publică locală cu 20 de ani în urmă iar cele mai afectate formațiuni politice sunt cele tinere care dețin poziții în Consiliile Locale dar prea puține poziții de primar.
Primarii sunt cei care inițiază peste 90% din proiectele de hotărâre la nivel local . În plus, potrivit art. 135 din Codul Administrativ, ordinea de zi a ședințelor Consiliului Local se poate suplimenta pentru probleme urgente cu votul majorității simple. Pentru primarii din România este o procedură uzuală să introducă pe ordinea de zi, ”de urgență”, proiecte ce sunt redactate departe de ochii consilierilor locali. Fără ca proiectele de hotărâre să fie disponibile din timp pentru a putea fi formulate amendamente, consilierii locali vor fi obligați să ceară voie primarilor să le formuleze în plenul ședințelor de consiliu.
La art 25, alineatele 13-20, din Regulamentu-cadru prevăzut de Ordinul 25/2021 sunt descrise metodele prin care consilierii locali, în exercitare mandatului, pot formula amendamente la proiectele de hotărâre ale Consiliului Local. Procedura care prevede trasmiterea amendamentelor în scris, dar mai ales prevederile alin (18) constituie prevederi limitative ilegale ce exced prevederilor OUG 57/2019 privind Codul Administrativ.
Prevedera că ”În mod excepțional, în timpul dezbaterilor se pot formula amendamente verbale la proiectul de hotărâre a consiliului local, însă acestea se formulează de comun acord cu inițiatorul proiectului de hotărâre a consiliului local (…)”, este o încălcare a principiului fundamental al separației dintre autoritatea deliberativă și autoritatea executivă, în condițiile în care, așa cum am arătat, 90% din actele adoptate de către Consiliile Locale sunt la inițiativa primarilor.
Ordinul de ministru prevede că Regulamentul cadru privind funcționarea Consiliilor Locale poate fi aprobat la nivel local cu modificări. În practică însă autoritățile locale din România l-au aprobat așa cum a venit de la ”centru”.