În 26 septembrie 2020 Consiliul Local Turda avea să aprobe o nouă organigramă a Societății de Transport public. În proiectul propus apărea și înființarea a două noi posturi ”responsabil eficiență energetică și consumuri” și ”responsabil calitate”.
Posturile aveau să fie ocupate repede, fără o procedură transparentă de concurs.
La Teatrul Municipal Turda, la 9 angajați sunt 2 administratori și pentru trei mașiniști sunt trei regizori tehnici.
Conexiunile politicienilor locali cu companiile publice din oraș nu sunt o noutate iar angajarea susținătorilor de partid în posturi publice a fost o promisiune a primarului Cristian Matei încă din 2012, când candida la funcția de președinte al organizație locale a PSD. În conferința de algeri de atunci, actual primar PNL anunța politizarea administrației locale cu ”oamenii noștri”.
De-a lungul timpului s-au înregistrat și situații ridicole. Anterior, îÎn mandatul 2012-2016, consilieri locali angajați la Salina Turda și-au dat demisia dimineața și s-au reangajat înapoi la Salină după-masa în condițiile în care nu se putea vota un proiect de hotărâre privitor la Salina Turda în ședința ordinară din acea zi.
Soțul unei consiliere PNL a ajuns ”Cititorul de contoare” de la TUP
Companiile publice cu cheltuieli de exploatare de peste 60% nu sunt viabile, concluziona în ianuarie 2020, liberalul Florin Câțu, pe atunci Ministrul Finanțelor Publice, într-o intervenție la Digi Tv.
La Turda, Societatea Transport Urban Public a ajuns la un procent al cheltuielilor de personal de circa 69%. Potrivit definiției primului ministru în funcție, TUP Turda întră în categoria companiilor publice disfuncționale.
Unele posturi au apărut peste noapte la companiile publice și au denumiri sofisticate precum ”responsabil eficiență energetică și consumuri”.
Acest post înființat în decembrie 2020, după alegeri e supranumit de către angajații TUP ”cititorul de contoare”. Postul a fost ocupat fără concurs de soțul consilierei PNL, Ioana Orbean. Legea nu prevede organizarea unui concurs pentru posturile care nu sunt de conducere ci doar o verificare a aptitudinilor profesionale. Chiar și așa, în anii anteriori, companiile publice de la Turda anunțau scoaterea la concurs a posturilor. La urma urmei, într-un post de responsabil eficiență energetică și consumuri l-ai vrea angajat pe cel mai bun care să facă economie la curentul electric ce edestul de scump. Întrebată dacă există o conexiune politică între noul mandat de consilier local și angarea soțului ei la compania publică, Ioana Orbean, consilier local PNL a refuzat să facă vreun comentariu. ” Pe viitor nici nu vă mai obosiți să mă sunați”, a concluzionat consiliera PNL.
Pe lista angajaților la TUP se află soția consilierului PNL, Igor Cojocaru. În acest caz însă, acesta a fost angajată la TUP anterior numirii soțului ei în Consiliul Local. ”Nu aveam expert pe achiziții publice la înființare, ne-au ajutat cei de la Primărie cu Sicap-ul (site-ul de pe internet de achiziții publice-nr). Dna Cojocaru ne-a ajutat și a rămas”, a explicat directorul TUP, Alin Popescu.
Acesta a recunosc că în cazul angajărilor după noua organigramă nu au fost organizate concursuri, dar spune că a exista o verificare a aptitudinilor profesionale ale candidaților. ”Nici pentru șoferi nu organizezi concurs. Le verifici aptitudinile și îi angajezi”, explică directorul TUP.
Printre angajații TUP se numără și nepotul consilierului USR Adrian Teban. Acesta a venit la TUP prin transfer în vara anului trecut pe un post de lăcătuș mecanic. Consilierul USR spune că angajarea nepotului său e o coincidență ce nu are legătură cu politica . ”E un simplu muncitor care repară autobuze, spală piulițe și le strânge la loc. E lăcătuș mecanic și din câte știu a ajuns la TUP prin transfer. A ajuns la TUP înainte să fiu eu în vreo funcție politică De altfel ca să nu fie probleme eu m-a abținut să votez proiectele de hotărâre ce se referă la TUP deși el e un simplu angajat acolo”, a explicat consilierul Adrian Teban.
Aglomerația de la Teatrul Municipal
La Teatrul Municipal Turda sunt plătiți doi administratori. Prima persoană angajată pe acest post a fost concediată abuziv. Pe parcursul procesului a fost angajată o altă persoană cu aceleași atribuții. După ce administratoarea teatrului a câștigat procesul și reangajarea, la Teatrul Aureliu Manea au rămas pe post doi administratori ce au în subordine 9 oameni.
O situație mai aparte e în sectorul artistic. Sunt angajați 3 regizori tehnici care coordonează trei mașiniști.