Administrația locală de la Turda a impus de urgență pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local de joi, 31 august un proiect de hotărâre menit să-l protejeze pe primarul Turzii de efectele controlului Curții de Conturi. Potrivit avocaților consultați de Politică și Putere, hotărârea de Consiliu Local încalcă legea și este una abuzivă.
Secretara MunicipiuluI Turda susține că hotărârea de Consiliu Local este legală și are la bază o prevedere a Codului Civil privitoare la ratificarea actelor juridice.
Potrivit articolului 2 din Hotărârea Consiliului Local Turda, ”Se aproba ratificarea si in mod expres a urmatoarelor contracte de asistenta juridica:
- contractul de asistenta juridica nr. 27308 incheiat la data de 21.12.2017 cu Societatea Civila de Avocati TOADER SI ASOCIATII, in baza HCLMT 412/2017, modificat si completat conform HCLMT 233/31.10.2019;
- contractul de asistenta juridic nr. 671037 incheiat la data de 14.11.2019 cu Cabinet individul de avocat Flaviu Saseac;
- contractul de asistenta juridic nr. 5975 incheiat la data de 20.06.2018 si contractul de asistenta juridică nr. 05351 incheiat la data de 21.06.2020 cu Cabinet individual de avocat Koble Ladislau Levente;
- contractul de asistenta juridic nr. 876197 incheiat la data de 02.09.2021, cu Societatea Civila de Avocati Lapusan și Partners;
- contractul de asistenta juridic nr. 0957020 incheiat la data de cu Societatea Civila de Avocati Sabau Dragus,
si ratificam si in mod expres toate actele si/sau cererile si/sau solicitarile indeplinite pana in prezent de mandatari.
Se aproba apelarea la serviciile oricarui avocat ce va fi considerat necesar a interveni, in functie de situatțiile ivite, pentru a proteja drepturile și interesele institutiilor”, se arată în hotărârea Consiliului Local Turda.
Avocații consultați de Politică și Putere susțin că hotărârea este nelegală.
”Ne aflăm în fața unui act juridic administrativ, care se circumscrie întâi dreptului administrativ și nu celui civil, astfel că pe de-o parte efectul retroactiv al hotărârii este strict limitat, pe de altă parte ne aflăm în fața unor alte proceduri și prevederi legale cu caracter special. Nu poți ratifica ceva nul, doar ceva anulabil, adică supus unei nulități relative și care vizează aspecte particulare nu publice. Este o problemă dacă ratificarea invocată în temeiul Codului Civil este menită să acopere nulitatea absolută a unor contracte încheiate prin încălcarea normelor din O.U.G. nr. 26/2012, aflate sub tutela dreptului administrativ”, a explicat unul din avocații consultați de Politică și Putere. Acesta a precizat că dacă se iau în calcul și alte prevederi legale speciale, precum cele ale Legii Finanțelor Publice Locale, atunci lucrurile sunt și mai complicate. ”Legea Finanțelor Publice Locale stabilește răspunderea ordonatorilor de credite pentru angajarea și ordonanțarea cheltuielilor cu respectarea dispozițiilor legale iar în cazul serviciilor juridice, lucrurile sunt clare: Consiliile locale aprobă angajarea de servicii juridice, anterior contractării acestora iar nu ulterior și retroactiv, mai ales după ce s-au plătit bani din fonduri publice”, a explicat sursa Politică și Putere.