Domeniul Public SA Turda nu mai poate asigura salubritatea stradală a Municipiului Turda în conformitate cu standardele de descrise în Ordinul 111/2007 al Președintellui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, se arată într-un proiect de hotărâre al administrației locale.
Primăria urmează să atribuie acest serviciu public prin licitație către un alt operator. Este neclar dacă această măsură e rezultatul unui control sau e vorba de o foame de bani. În funcție de viteza de soluționare a concesionării vom ști dacă e vorba doar de o rezolvare pe hârtie a unui control sau e vorba de o nevoie de bani, caz în care concesionarea se va desfășura cu viteză sporită.
Autoritățile vor elimina componenta de salubrizare stradală din cadrul contractului semnat cu Domeniul Public Turda iar salubrizarea ar urma să fie concesionată unui alt operator.
Cererea de renunțare la serviciul de salubrizare stradală care era asigurat din 2012 de către Domeniul Public SA vine ca o surpriză, deoarece e formulată de Domeniul Public SA iar în ultimul deceniu compania publică nu s-a plâns niciodată de faptul că utilajele cu care operează nu sunt la standardele descrise în normele naționale.
Ordinul 111/2007 al ANRSC prevede un caiet de sarcini general pentru serviciul de salubritate cu o formulă specifică de calcul pentru numărul de utilaje cu care trebuie făcută curățenia pe străzi și colectarea deșeurilor stradale. Acestea sunt diferite de deșeurile municipale, provenid de la cetățeni și firme și care sunt colectate de către Supercom.
De ce Domeniul Public inițiază tocmai acum un demers prin care se declară incapabilă să mai presteze serviciul stradal? E un mister. Salubritatea stradală putea aduce resurse financiare societății, mai ales în condițiile în care, de-a lungul timului, încă din 2012, a fost cam neclar care sunt cu exactitate suprafețele măturate și facturate lună de lună.
Explicațiile pot fi doar două. Fie activitatea Domeniului Public a fost controlată de ANRSC care a impus respectarea unui standard, fie a apărut o foame de bani, căci concesionarea unui nou serviciu public vine cu redevență și beneficii. Consilierii locali din opoziție au speculat mereu de-a lungul timpului că e vorba de o fraduă, dar suspiciunile nu au fost niciodată dovedite iar vocile timide al oamenilor politici locali, pe acest subiect s-au stins de-a lungul timpului.
”…în condițiile actuale și având în vedere resursele umane și logisitice disponibile- așa cum au fost ele descrise în detaliu în adresa cu nr. 3839 din data de 23.05.2023- precum și analizând și situația financiară curentă a societății , cu toate datoriile existente la bugetul comsolidat și către furnizorie, se constată neviabilitatea achiziționării de noi utilaje și autovehicole pentru a ne încadra în prevederile Ordinului ANRSC 111/2007”, se arată în documentele publice.
Municipalitatea ar trebui să demareze procedura de întocmire a documentației de licitație a serviciului public de salubritate stradală și în funcție de rapiditate ne vom da seama care dintre variante este corectă: cea a controlului iar rezolvarea va fi doar pe hârtie urmând ca RADP să presteze serviciul ”de urgență”, la nesfârșit sau nevoia de bani, caz în care serviciul va fi concesionat cu viteza fulgerului.