sursă foto : USR Turda. Imaginea folosită aparține USR Turda și reflectă o campanie politică de demitere a directorului Companiei de Apă Arieș lansată de formațiunea politică locală de opoziție
Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice a găsit grave nereguli în gestionarea serviciului public de apă-canal de la Turda condus de tandemul socru-ginere, Cristian Matei, primarul Turzii și Bogdan Bobic, directorul general al Companiei de Apă Arieș.
Ajunși la șefia serviciului public de apă de la Turda, cu începere din 2014, cei doi au condus discreționar și lipsit de transparență serviciul public de apă. Un control al ANRSC scoate la iveală faptul că serviciul a fost operat fără indicatori de performanță reali, fără contracte aprobate de autorități și cu prevederi ilegale în contractul de delegare.
La mai bine de un deceniu de la înființarea Asociației Apa Văii Arieșului, autoritatea națională de reglementare ANRSC vine și constată că serviciul public de apă de la Turda este condus fără stadarde de calitate reale.
La 21 decembrie 2022 la registratura Companiei de Apă Arieș era înregistrată Nota de Control 21267/21.12.2022 a ANRSC prin care se constatau grave nereguli în gestionarea serviciului de apă de la Turda. Documentul a fost ascuns de directorul Companiei de Apă Arieș și de socrul său primarul Turzii care nu l-a prezentat niciodată Consiliilor Local asociate în Asociația Apa Văii Arieșului.
Abia în iunie 2023, controlul ANRSC este menționat marginal în documentele unui proiect de hotărâre de stabilire a indicatorilor de performanță ai Companiei de Apă Arieș, proiect transmis Consiliului Local Turda, care l-a și aprobat. Deși era menționat fugar în materialele trimise Consilului Local, onținutul și concluziile controlului au fost însă și de această date ascunse.
Politică și Putere a solicitat ANRSC să clarifice care sunt rezultate controlului făcut în decembrie 2022
În urma controlului a reieșit că serviciul public de apă de la Turda era operat fără un caiet de sarcini, așa cum prevede legea. Deasemenea lipseau indicatorii de performanță reali care ar fi trebuit să garanteze condițiile de calitate în operarea serviciului. Practic, atât socrul actualmente primar, fost director al Companiei de Apă Arieș cât și ginerele, actualul director al operatorului public nu aveau indicatori de performanță reali ci doar niște cifre inventate după ureche.
Cei doi s-au prefăcut timp de ani de zile că furnizează apa la niște standarde de performanță a serviciului, dar acestea erau de fapt o înșelătorie adminsitrativă.
Ce a constatat ANRSC?
Din verificarea modului de respectare a prevederilor art. 29 alin (10) din Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind existența anexelor obligatorii ale Contractului de Delegare s-a constatat că acest contract NU are ca anexă Caietul de sarcini al serviciului. Regulamentul serviciului și caietul de sarcini se elaborează în cadrul asociațiilor de dezvoltare inter-comunitare și se avizează de autoritățile deliberative ale unităților-administrativ teritoriale membre și se aprobă în adunările generale.
În ceea ce privește indicatorii de performanță ai serviciului de alimentare cu apă și canalizare, aceștia sunt enumerați în Regulamentul serviciului, fără a fi însă cuantificate nivelurile minime ale acestora, contrar dispozițiilor art. 8 alineatul (2) din Legea serviciului de alimentare cu apă 241/2006.
Contractul de delegare al serviciului prevede posibilitatea sub-delegării o parte a serviciului din rațiuni de eficientizare a costurilor, prevedere care încală dispozițiile art. 29 alin (14) din Legea 51/2006 care interzice subdelegarea. Această constatare a ANRSC punse sub semnul întrebării operațiunile de cumpărare și furnizare de apă pentru Comuna Ciurila, unde Compania de Apă Arieș cumpăra apă de la Compania de Apă Someș.
ANRSC mai constată că operatorul de apă avea obligația de montare a apometrelor către totiți utilizatorii nu doar către utilizarorii casnici. Această prevedere poate complica situația Companiei de Apă Arieș dacă operatorul public a taxat persoanele juridice pentru montarea de apometre.
Contractele de furnizare de apă semnate de Compania de Apă Arieș deși respectă prevederile contractului cadru de furnizare a apei NU a fost aprobat prin Hotărârea de Adunare Generală a asociației încălcând astfel prevederile art.8 alin (3) litera i) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice 51/2006.
Din 2022, tarifele la apă trebuiau aprobate printr-un plan de afaceri
În 30 decembrie 2021, Guvernul emite Ordonanța de urgență 144/2021 prin care se introduce necesitatea elaborării unui plan de afaceri pentru stabilirea tarifelor la apă și canal. În 30 martie 2022, Președintele ANRSC emite Ordinul 231/2022 care prevede printre altele la art. 1 alineatul (3) că că planurile de afaceri pentru stabilirea tarifelor se realizează și pentru perioada rămasă până la finalizarea implementării strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu. Ordinul ANRSC prevede pentru operatorii ce au tarife aprobate până în 2023, precum Compania de Apă Arieș să elaboreze acest planuri de afaceri în termen de maximum 4 luni de la emiterea Ordinului 231/2022. Compania de Apă Arieș a majorat tarifele la 1 iulie 2022, a elaborate planul de afaceri și l-a înregistrat la ANRSC în 11 august 2022. ANRSC a avizat negativ planul de afaceri al Companiei de Apă Arieș.
Planul de Afaceri și tarifele astfel justificate nu au ajuns niciodată să fie aprobate în Consiliile Locale care să mandateze reprezentații în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru adoptarea lor. Planul de afaceri ar fi trebuit să conțină inclusiv strategii țintite de reducere a pierderilor și, mai mult, Compania de Apă Arieș era obligată ca cu 45 de zile înaintea aprobării tarifului din 2023 să raporteze către ANRSC atingerea țintelor de performanță.
50% pierderi de apă la Turda, 23% la Miercurea Ciuc
Una dintre companiile de apă din România care a elaborat la timp un plan de afaceri cu stabilirea tarifelor, în baza noilor reglemetări legale, este HARVIZ SA din Miercurea Ciuc. Planul este pentru cinci ani de zile, până în 2027. Compania din Harghita avea pierdei de 70% acum două decenii și jumătate și a reușit reducerea pierderilor la circa 23%, explică surse din companie care nu au dorit să fie citate nominal.
”Avem un expert așa de bun căci în 6 ani nu a reușit să termine studiul de fezabilitate, astfel că noi nu am accesat bani europeni nici măcar pe POIM II. Acum vom intra pe Programul Operațional Dezvoltare Durabilă 2021–2027. Aveam un tarif la apă în jur de 3 lei acum am urcat la circa 5,47 datorită noilor prevederi ANRSC. La noi planul de afaceri a fost trimis spre ANRSC, a primit aviz, a fost prezentat în Consiliile Locale apoi în baza mandatelor primite planul de afaceri a fost adoptat în AGA Asociației de Dezvoltare. Ulterior a fost retrimis spre ANRSC pentru a fi emisă decizia de stabilire a tarifelor. Aceasta e procedura”, a explicat o persoană din conducerea companiei HARVIZ SA.
Compania de Apă Arieș și Asociația Apa Văii Arieșului au omis să informeze Consiliile Locale că se elaborează un plan de afaceri cu tarife de apă pentru ultimii 2 ani din perioada anteriorară de tarifare.
Cristian Matei și Bogdan Bobic vor trebui însă să le spună turdenilor în 2023 că urmează să se stabilească alte tarife la apă ce trebuie aplicate în următorii cinci ani. Refuză să pună pe agenda publică aceste tarife, de frica impactului electoral.
Vestea unor tarife la apă pe cinci ani de zile, tarife ce vor fi mărite poate fi însă o sinucidere politică a socrului primar și a ginerelui director general.
CITI MAI JOS NEREGULILE DIN SERVICIUL PUBLIC DE APĂ DE LA TURDA: DOCUMENTUL DISPONIBIL ȘI AICI
pentru a răsfoi documentul folosiți săgețile amplasate în documentul pdf în stânga jos
horea-hudrea-10-07-2023