Normele Uniunii Europene privitoare la supravegherea spațiului public prin camere video sunt foarte clare: pe primul loc stă dreptul la viață privată, abia apoi securitatea publică. Pentru a crea un echilibru între cele două UE a stabilit un minumum de principii dintre care patru sunt extrem de importante.
Spațiile publice nu pot fi supravegheate cu camere ascunse, decât cu încuviințarea specială a unui judecător și doar în cazuri bine determinate de lege.
Al doilea principiu e acela că autoritățile locale trebuie să semnalizeze distinct zonele supravegheate video. Un al treilea principiu este dreptul la uitare, adică oricând, un cetățean poate cere să fie ștearsă înregistrarea cu el, într-un termen rezonabil, așadar poate să formuleze acel drept de la opoziția de a fi filmat pentru un termen indefinit. În fine, un al patrulea principiu e acela ca accesul la camerele video și înregistrări trebuie strict reglementat astfel ca aceste instrumete să nu fie folosite în scopuri ilegale, precum identificarea unor persoane ce dau informații presei, urmărirea șefilor Poliției Naționale sau urmărirea deplasărilor magistraților din judecătoria ori parchetul din oraș. Imaginați-vă pentru o secundă că primarul unui municipiu are periodic un raport despre deplasările șefului Poliției locale sau despre deplasările procurorului-șef: unde merge, unde mănâncă, cine intră în instituțiile judiciare, cine tansmite informații presei ca avertizor de integritate. Imaginați-vă însă și alte situații stânjenitoare, precum directori din instituții surprinși cu amantele în mașină, adolescenți sau adulți ce pot fi șantajați sau constrânși în baza unor filmări.
Desigur, situațiile de mai sus sunt pur ipotetice căci administrația locală de la Turda ne asigură că accesul la camere video e bine controlat și nu oricine are acces la camerele de luat vederi.
Dacă însă vreun lider politic s-ar trezi să facă un exces de putere, pentru că poate, care e soluția?
Politică și Putere vă prezintă soluția minimă pe care o avem: aceea să știm care sunt locațiile camerelor și să alegem în cunoștință de cauză.
Iată, în premieră, unde sunt amplasate camerele de luat vederi din oraș. Nu putem fi siguri 100 % că nu mai există și camere ascunse, dar dacă există acestea trebuie să fie amplasate cu acordul unui judecător, altfel sunt amplasate ilegal.
E important să știm unde sunt camerele video deoarece normele privind protecția vieții private spun că avem dreptul să ne ajutăm comportamentul. Dacă vreau să mă plimb cu amanta, sub clar de lună, trebuie să pot alege un loc în care să fac asta fără să fiu înregistrat. Cred că ați înțeles ideile de bază pentru care e important să știm unde suntem filmați și de către cine.
Turda Nouă 8 camere video
Intrarea în Turda dinspre Cluj
Trecerea de pietoni de la Dacia Service
Semaforul de pe strada Basarabiei
Ieșirea spre Săndulești
Spitalul
Sensul de la Profi- Spital
Strada Eminescu
Sensul spre Băile Sărate Turda Nouă este una dintre zonele bine supravegheate din oraș. Faptul că știm unde sunt camerele video amplasate nu înseamnă că ”ne ferim să fim prinși” poate însemna că putem alege și un drum mai sigur spre casă. Spre exemplu traseul Parc Turda Nouă-Spital-Profi este un traseu aproximativ sigur, dacă camerele ar funcționa și ar fi la o rezoluție bună.
Băile Sărate – 6 camere
Strada Barbu Lăutaru
Intersecția Barbu Lăutaru cu Viilor
Castanilor cu Mărului
Cruce
În cartierul Băi Sărate punctul central de supraveghere e intersecția majoră de la Cruce unde două camere supraveghează accesele rutiere din și înspre cartier. În mod paradoxal, cel mai sigur traseu nu este și cel mai des folosit. Ruta Barbu Lăutaru-Viilor-Cruce e mai sigură decât ruta uzuală folosită.
Centrul orașului- 12 camere video
În spatele Pieței Centrale
Primărie
Sens Primărie
Pod spate Primărie (e neclar din răspunsul primit dacă se vorbește despre podul Primăriei sau puntea sau podul de pe str Aurel Vlaicu-nn)
Trei camere în Parcul Central
Str. Rațiu
Poliție
Sens giratoriu spre Micro
Sens Giratoriu spre Mihai Viteazu
Sens Giratoriu Poliție
Judecătorie
Zona industrială – 5 camere
Ceramica – 2 camere
22 Decembrie 1989- 2 camere dintre care una speed dome
Nicolae Teclu
22 Decembrie interesecție cu drumul spre Mihai Viteazu
Micro I – 4 camere
Sens intrare Constructorilor
Constructorilor – pubele ( nu se specifică care- nn)
Constructorilor- pod
Pubele Rapsodiei – Profi
Micro II-III – 12 camere
Panou Publicitar Materna
Tineretului Cinematrograf
Tineretului Spate Parc
Tineretului Trafo-Electric
Tineretului spate bloc spre trafo
Tineretului parc- 2 camere
Macilor
Intersecția Macilor cu Lianelor
Giratoriu Micro III
Parc 3 Horea Cloșca și Crișan- e neclar ce înțelege Primăria Turda prin această formulare, fie sunt 3 camere, fie e vorba de Micro III în varianta prescurtată a limbajului administrativ
Lotus capăt
Kaufland Stația de Autobuz
Poiana – 7 camere
Câmpiei
str. Poiana
Pod Hărcana
Margaretelor- 4 camere
A fost nevoie de 6 luni, din noiembrie 2022 până în mai 2023 ca să fie făcută publică această informație. În ciuda prevederilor legale ale GDPR-ului, a normelor europene în materie, Municipiul Turda a ales variantele cele tâmpite cu putință: a susținut că sunt supraveghate zone unde se desfășoară trafic de droguri și se folosesc arme așa că nu poate comunica locația camerelor, apoi a dat răspunsuri generale de genul ”sunt aplasate în parcuri și alte locuri publice”, A fost nevoie de 2 procese pentru a obține această listă, căci deși au pierdut la Tribunalul Cluj, primarul și juriștii Primăriei Turda au continuat procesele. În final, Curtea de Apel le-a respins susținerile.
Uniunea Europeană arată explicit în documentele sale că sistemul public de supraveghere video nu este făcut să probeze infracțiuni cu e făcut să le descurajeze căci știind ce zone sunt supravegheate știm ce să alegem: mai multă liberate sau mai multă siguranță. Alegerea însă trebuie să aparțină aoamenilor iar nu a Autorității.