Situația lucrărilor de reabilitare a infrastructurii de pe strada Traian din Turda face obiectul unei scrisori deschise publicată de fostul viceprimar al Turzii, Sorin Săveanu.
Fost director al Companiei de Apă Arieș și fost viceprimar al orașului, Săveanu adresează și un avertisment tranșat autorităților locale: dacă nu se reiau rapid lucrările, va formula o plângere penală.
Strada Traian este un coșmar perfect pentru șoferi și pietoni. Strada e cu carosabilul și trotuarele distruse de mai bine de un an de zile. Presa locală a relatat situația critică de pe stradă. Publicația locală Turdanews redă într-un material jurnalistic publicat în cursul zilei de ieri o filmare video cu un ”slalom” printre gropile de pe strada Traian.
Mai jos aveți textul scrisorii deschise semnată de fostul viceprimar Sorin Săveanu.
SCRISOARE DESCHISĂ ADRESATĂ PRIMARULUI MUNICIPIULUI TURDA, ONORABILUL MATEI CRISTIAN
Stimate domn,
În urma multor discuții cu vecinii mei, locuitori ai străzii Traian (desigur că n-am vorbit chiar cu toți, de altfel nici n-aș fi putut) am ajuns la o concluzie amară, sintetizată foarte sugestiv printr-un citat din Telegramele marelui Caragiale: „cuțitul os”…chiar așa dom’ primar, doi ani de impotență administrativă au fost de ajuns, așa că mă văd nevoit să încerc a vă obliga la remedierea situației.
Cunosc desigur că executantul a intrat în insolvență dar, conform principiului „un eventual leșin al chirurgului nu conduce la abandonarea pacientului la jumătatea operației până când doctorul se face bine”, nimeni și nimic nu vă poate opri sa apelați la alți constructori pentru readucerea străzii la situația anterioară…desigur că nu se pune problema vreunei rele credințe. Ahh, ar putea fi un motiv: banii…nu mă pot gândi la lipsa acestora pentru că știu foarte bine că un proiect european de executare a unei canalizări are prevăzut inclusiv refacerea carosabilului.
Așadar d-le primar, vă solicit să procedați de urgență la finalizarea proiectului în cauză. Dacă cumva, Doamne ferește, s-au „încurcat borcanele” finanțelor (nu pot să nu mă gândesc la exemplul grădinii zoologice), e de datoria domniei voastre să dregeți situația…treaba dvs cum!
Nu doresc răspuns prezentei…dacă doream corespondență, mă adresam oficial…desigur că stiu și eventualul răspuns, adică ceva de genul „str Traian este cuprinsă în coridorul de mobilitate urbană…bla, bla”, adică pe înțelesul tuturor, „aveți răbdare pentru că tocmai vreau să solicit încă o finanțare, etc, etc” și, ceea ce nu spuneți, e că dacă va fi așa, asta s-ar putea întâmpla peste 4-5 ani în cel mai bun caz. Nu stimabile, „aiasta nu se poate”(vorba unui celebru liberal) pentru că reabilitarea str. Traian a fost finanțată cu bani europeni…desigur că nu ne veți spune unde sunt banii aferenți dar, după cum am mai spus, cineva trebuie să rezolve chestiunea, adică dvs.
Dacă nu voi vedea semnele redeschiderii șantierului cu asfaltare în această vară, voi solicita oficial organelor de cercetare penală să facă lumină în problema finanțării mentionate… nu-mi place asta, dar o voi face. În subsidiar, voi face și o plângere către Comisia Europeană (CE) pentru a ne explica cum de finalizarea unei lucrări de canalizare aduce comunitatea locală într-o situație mai proastă ca cea inițială. Desigur că un audit al CE va constata și marile deficiențe de execuție, în primul rând modul total atehnic de executare a racordurilor (mai mult ca sigur că se va proceda la obligarea refacerilor acestora). De asemenea, se va cere socoteală cu privire la lipsa montării de cămine de racord pe domeniul public conform normelor în vigoare. Cunosc desigur că montarea de cămine nu e o cheltuială eligibilă în cazul înlocuirii unei canalizări, dar cunosc și faptul aceste lucrări trebuiau efectuate în paralel din fonduri proprii provenite din redevență, sume pe care le încasați cu nonșalanță de la populație prin tariful generos aplicat dar nu se știe ce se întâmplă cu ele (reamintesc pentru rigurozitatea înțelegerii: art 39 alin 2 din Contractul de delegare a serviciului public de apă-canal, aprobat prin HCL 129/13.08.2007). Desigur că și potențialii auditori din partea CE cunosc toate astea, că doar contractul menționat a fost condiție de eligibilitate a finanțării.
Mai menționez doar faptul că în contractul de delegare a serviciului se precizează concret „oricine execută lucrări pe drumurile publice este obligat să aducă situația la starea inițială…și aducerea la cota drumului a tuturor lucrărilor conform cotei drumului anterior”. No comments! Având în vedere cele menționate (discuția poate fi mult mai lungă…aș „face față”) vă solicit d-le primar să renunțați la a ne amăgi cu coridorul de mobilitate urbană (sună frumos, de altfel) a cărei finanțare veți încerca cică să o obțineți (când o fi) și să finalizați această lucrare conform finanțării care există.
Vă asigurăm d-le primar de întreaga noastră considerațiune!
Sorin Săveanu, locuitor al str. Traian