Primăria Turda susține că nu are obligația legală de organizare a unor concursuri pentru pozițiile de conducere de la Muzeul de Istorie Turda, Biblioteca Municipală și Casa de Cultură.
Ministerul Culturii a confirmat pentru Politică și Putere că va verifica situația.
Autoritățile locale au trimis un răspuns pe adresa redacției, din care rezultă nu e necesară organizarea concursurilor. Municipalitatea face dovada că habar nu au ce acte s-au semnat în urmă cu doar trei ani.
În 2020, Administrația locală a demarat organizarea concursului de proiecte de management la Muzeul de Istorie dar apoi l-a suspendat.
Politică și Putere a sesizat în cadrul unui articol faptul că instituțiile de cultură aflate sub autoritatea Consiliului Local sunt de fapt conduse de oameni numiți de primarul Turzii, fără organizarea unui concurs și fără ca managementul acestor instituții să fie transparent, cu indicatori de performanță și ținte asumate.
Rapoartele de activitate ale șefilor interimari de la Muzeu, Bibliotecă și Casa de Cultură nu au mai fost publicate pe site-ul Primăriei Turda.
Politică și Putere a adresat un set de întrebări atât Ministerului Culturii cât și Primăriei Turda. Ministerul Culturii a promis că va verifica situația iar Primăria Turda a trimis un răspuns prin care susține că nu trebuie organizate concursuri pe posturile de conducere de la Muzeu, Biblioteca Municipală și Casa de Cultură.
Primăria Turda susține că nu e nevoie de organizarea de concursuri deoarece în organigrama Muzeului de Istorie e prevăzută funcția de director iar nu cea de manager iar în cazul Bibliotecii Municipale funcția e cea de șef de serviciu și nu există funcția de director. Mai mult, organizarea de concursuri se impune pentru posturile vacante sau temporat vacante. Această ultimă afirmație conține o ironie supremă: întâi, actualii șefi de la instituțiile de cultură au fost numiți fără concurs, iar acum se susține că nu e necesar concursul deoarece posturile au fost ocupate.
”…Analiza organigramei și a statului de funcții relevă inexistența unor funcții de manager, context în care, pe de-o parte este evidentă imposibilitatea organizării unor concursuri pentru ocuparea unor posturi care nu sunt aprobate de autoritatea deliberativă, iar pe de altă parte, din analiza prevederilor legale mai sus menționate, rezultă inexistența obligației de încheiere a unor contracte de management în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură”, se arată în răspunsul trimis de Primăria Turda.
Răspunsul integral al Primăriei Turda poate fi citit mai jos sau descărcat integral AICI
skm-28723041812450-1Primarul și secretarul Municipiului Turda au pierderi de memorie
Primarul Turzii, Cristian Matei și Elena Mărginean, secretarul Municipiului Turda dau dovadă de pierderi de memorie și nu mai știu ce acte au semnat în trecut. În 2020, cei doi au semnat regulamentul de organizare a concursurilor de proiecte de management, în baza BUG 189/2008.
Astăzi, primarul și secretarul susțin contrariul, că un astfel de concurs de fapt nu e necesar ba chiar nici nu poate fi organizat?
Când s-au înșelat cei doi? În 2020, când s-a oprit în mod suspect procedura, sau în 2023 când sunt autoritatea locală e pasibilă de amendă?
Aveți mai jos documentul semnat în 2020.
Municipiile din România organizează concursuri de proiecte de management
Funcțiile de conducere în instituțiile de cultură municipale sunt la fel în toată România. Spre deosebire de Turda, celelalte municipalități au o altă interpretare a legii. La Reghin, Râmnicul Sărat, Câmpulung Moldovenesc, de fapt în toate municipalitățile din România, acolo unde sunt muzee și biblioteci, administrațiile locale au organizat concursuri de proiecte de management.
Doar la Turda, administrația locală crede că legea se interpretează diferit de cum s-a aplicat în ultimii 15 ani, în România.