Administrația primarului Cristian Matei este pe cale să perpetueze o țeapă administrativă pe care o trage cu începere din 2020. Situația face referire la concesionarea serviciului public de iluminat, pe care municipalitatea o amână an de an în baza unor motive mai mult sau mai puțin inventate.
Deasemenea, în premieră, poți consulta la finalul articolului Planul anual al achizițiilor publice pe anul 2023.
La data de 19.02.2021, Consiliul Local Turda aproba prin HCL 30/19.02.2021 (document atașat) delegarea serviciului de iluminat public, studiul de oportunitate, regulamentul de organizare și funcționare al serviciului public de iluminat, precum și caietul de sarcini, în baza unei lucrări a firmei Proes Instal Consulting cu nr 26/2020.
Actul normativ local menționa în referatul de aprobare că contractul de delegare urma să expire în 90 de zile de la data de 15.12.2020 conform unui act adițional aprobat prin HCL 239/14.12.2020.
La data de 16.03.2022, potrivit HCL 33/28.03.2022, Consiliul Local Turda aprobă încheierea pe 12 luni a unui Contract de prestări servicii cu firma MEB Electric SRL din Turda. Motivul a fost invocarea unei situațiii de urgență pentru a asigura iluminatul pe timp de noapte.
Nici HCL 33/28.03.2022 nici Contractul de prestări servicii încheiat cu MEB Electric nu prevăd indicatori de performanță ai serviciului.
Anterior semnăririi la data de 16.03.2022, a contractului de prestare a serviciului public, MEB Electric a primit tot prin atribuire directă contractul de gestionare a serviciului de iluminat public, prin HCL Turda 45/2021
Potrivit art 104, alineatul (1) litera c) din Legea 98/2016, ”Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice/acordurilor cadru de lucrări, de produse sau de servicii într-unul din următoarele cazuri: ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă sau negociere competitivă nu pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a autorităţii contractante.
Timp de 3 ani consecutivi, întreținerea serviciului public de iluminat a fost atribuit firmei MEB Electric, fără să existe o concesionare a serviciului public de iluminat.
DNA Cluj a cercetat atribuirea serviciului public de iluminat de la Turda, a concluzionat că atribuirea s-a făcut prin favorizarea unei firme, dar a stabilit în final că nu se impune o urmărire penală, deoarece posibilul prejudiciu creat ar fi insignifiant. Cu alte cuvinte, e ilegal, dar paguba nu e mare. DNA Cluj a acceptat explicația autorităților locale de la Turda că a fost complicat să elaboreze documentația de concesionare și să pregătească procedura de achiziție publică pentru concesionarea serviciului. Concluzia procurorilor privitoare la valoarea prejudiciului s-a bazat pe analiza mai multor proceduri de achiziții publice ale autorităților de la Turda, dar în mod paradoxal magistrații nu și-au pus întrebarea cum se face că alte proceduri de achiziții publice au putut fi finalizate, mai puțin procedura de concesionarea a serviciului de iluminat public.
Țeapa administrativă a Primăriei Turda merge înainte
În 24.11.2022, cu câteva zile înainte de expirarea termenului până la care se putea contesta rezoluția procurorilor DNA, primarul Municipiului Turda iniția Hotărârea 252 privind aprobarea documentației necesare pentru organizarea procedurii de licitație publică în vederea atribuirii contractului de delegare prin concesiune a gestiunii serviciului de iluminat public din municipiul Turda.
Alegerea datei era una perversă. Dacă se făcea contestație la rezoluția DNA, municipalitatea putea prezentea imediat dovada că respectă legea și organizează procedura de concesionare.
Practic primarul se acoperea administrativ cu încă o hârtie. Se aproba a doua oară documentația de concesiune a serviciului public de iluminat deși până și prima documentație făcută de specialiști era în regulă.
La sfârșitul fiecărui an, autoritățile locale au obligația să elaboreze Planul anual al achizițiilor publice. Documentul trebuie redactat în baza referatelor de necesitate ce sunt transmise de compartimentele primăriei. Documentul trebuie să conțină toate contractele de achiziție publică pe care autoritatea intenționează să le atribuie în anul următor.
În Planul anual de achiziții publice al Municipiului Turda, contractul de delegare al serviciului public de iluminat, estimat la 12,2 milioane de lei urmează să fie atribuit prin procedură simplificată până în trimestrul III al anului 2023.
Doar că șefii din Primăria Turda știu foarte bine că potrivit HCL 33/28.03.2022, contractul cu firma MEB Electric s-a încheiat pe durata a 12 luni, deci va fi valabil până în primăvara acestui an.
Urmează din nou păcăleala că nu au reușit să organizeze procedura de concesionare și vor atribui din nou ”de urgență” seviciul public de iluminat către firma MEB Electric? Ne vom convinge peste o lună.
Municipiul Turda e singura administrației publică din România care nu a reușit timp de trei ani consecutivi să concesioneze serviciul public de iluminat potrivit standardelor impuse de lege.
Rămâne de văzut cum vor justifca funcționarii publici în acest an întârzierea procedurilor de concesionare a serviciului public de iluminat, mai ales că evenimentele imprevizibile nu se pot datora acțiunii sau inacțiunii autorității contractate.
plan-achizitii-1