Dacă mergeți pe străzile din Turda iar realitatea imediată nu bate cu pozele pe care Primăria și presa locală le trimit pe Facebook, trebuie să știți că diferența este dată de sumele cheltuite de municipalitate pentru a altera realitatea.
Potrivit execuției bugetare, la finalul anului 2022, Municipiul Turda cheltuise 490.000 de lei pentru ”reclamă și publicitate”.
În mod normal, administrația locală ar trebui să informeze presa din oficiu cu privire la informațiile și evenimentele publice. În cazul în care s-ar comite abuzuri, funcționarii publici ar putea fi trași la răspundere. Asta e doar teoretic, căci practic, Primăria Turda a găsit un artificiu la lege care să îi permită atât un control discreționar al informației cât și o metodă să cheltuie bani după ureche.
În mod normal, municipalitatea ar trebui să transmită informațiile direct presei, fără subterfugii prin care li se cere jurnaliștilor să citească site-ul și Facebook-ul Primăriei. Așa procedează toate instituțiile respectabile din România.
Guvernul României transmite zilnic pe e-mail programul prim-ministrului, evenimentele organizate de Guvern și detaliile ședinței de Guvern. Face asta în baza unei proceduri anterioare de acreditare. La fel procedează Consiliul Județean Cluj, Consiliul Județean Alba și Mureș, de fapt la fel procedează toate instituțiile administrative din România.
În toate aceste cazuri, comunicarea cu cetățenii și presa e realizată de funcționari publici, care trimit pe e-mail jurnaliștilor acreditați informațiile și postează aceste informații pe site-urile și paginile oficiale ale instituțiilor.
Municipiul Turda s-a gândit însă să fenteze legea și să sifoneze în plus niște bani publici.
În anul 2021, în peisajul de comunicare al Primăriei Turda și-a făcut apariția Cristiana Suciu. ”Bună ziua! Numele meu este Cristiana Suciu și sunt responsabilul de comunicare și relații publice al Primăriei Turda. Având în vedere noua colaborare, acesta este grupul oficial unde o să vă stau la dispoziție cu informațiile necesare”, avea să anunțe noua responsabilă cu comunicarea din Primăria Turda. Anunțul era postat pe un grup de Whatsapp, pe care Cristiana Suciu îl numea ”grupul oficial” de comunicare.
Te-ai fi așteptat că noua apariție este un funcționarul public care răspunde de relațiile cu presa. Nimic mai neadevărat.
Din capitolul VI al Legii 544/2001 rezultă explicit că persoanele care se ocupă de relațiile cu presa trebuie să fie funcționari publici, astfel încât aceștia să poată fi sancționați în baza Statului funcționarilor publici și a celoralte norme din Codul Administrativ. Relația dintre Cristiana Suciu și Primăria Turda e însă de altă natură.
La finalul anului 2022, Municipiul Turda a semnat un contract cu firma Social Power srl. Valoarea contractului era de 84.000 de lei și privea ”servicii de publicitate prin informarea cetățenilor municipiului Turda. Contractul 37903 a fost semnat în 29 decembrie, cu valabilitate până la 31 decembrie 2023. Social Power srl este o firmă cu doi asociați: Paula Cristiana Suciu și Andreea Bianca Moldovan Firma a fost înființată în martie 2021, an în care a avut o cifră de afaceri de 42.950 de lei.
Ce servicii prestează însă un srl pentru a informa cetățenii municipiului Turda, nu este foarte clar. Munca de a posta comunicate de presă și agenda evenimentelor publice o poate face un funcționar angajat iar Legea 544/2001 lasă să se înțeleagă că această activitate trebuie prestată de un funcționar public.
Așadar, rămâne întrebarea ce servicii de relații publice prestează Social Power srl, în condițiile în care Municipiul Turda deja cheltuie alte sute de mii de lei în contracte de publicitate cu presa locală și județeană. Este acest contract o sinecură ?
I-am cerut Cristianei Suciu, printr-un mesaj pe Facebook să ne clarifice care sunt exact serviciile pe care le prestează pentru Municipiul Turda. Spre exemplu, care au fost serviciile pe care firma Social Power le-a prestat în februarie 2023.
”Bună ziua, sunt Horea Hudrea, de la Politică și Putere. Vă voi menționa pe dvs și firma dvs într-un articol privitor la cheltuielile de publiciate/pr ale Primăriei Turda. Doream să vă pun câteva întrebări privitoare la serviciile pe care le prestați pentru Municipiul Turda. Vă rog să aveți amabilitatea să-mi lasați un mijloc de contact, telefon, e-mail. Multumesc”, a sunat mesajul pe care l-am transmis pe Facebook.
Solicitarea de clarificări a rămas fără răspuns.
Sume pentru alterat realitatea
Alocarea a circa 500.000 de lei anual pentru reclamă și publicitate prin care se ”comunică cu cetățenii” este un efort financiar semnificativ. Administrația primarului Cristian Matei refuză să dea tichete de vacanță însoțitorilor persoanelor cu handicat iar de ani buni personalul Spitatului Municipal nu primește toate drepturile legale asociate salarizării. Totuși, se cheltuie cu obstinație o sumă de 490.000 lei pe „reclamă și publicitate”.
Suma de 500.000 de lei reprezintă echivalentul a cinci garsoniere cumpărate de pe piața liberă care pot fi folosite ca locuințe sociale, suma reprezintă echivalentul a 13 salarii minime pe economie, plătite timp de un an.
Adevărata problemă a alocărilor de sume imense pentru reclamă și publicitate îl reprezintă răul pe care acest mecanism îl provoacă democrației locale. Cumulat, Primăria, companiile publice și toate instituțiile locale din Turda cheltuie circa 1 milion de lei anual pentru reclamă și publicitate. O astfel de sumă, direcționată către presă ucide orice șansă a partidelor locale de opoziție ce nu dispun de resursele publice. Cu 1 milion de lei anual, plătiți pentru reclamă ni se spune cu filmări făcute din dronă și cu poze decupate, că Turda merge pe drumul cel bun, că este prima în toate iar dezvoltarea orașului e fără egal. Singura speranță e ca turdenii să-și ridice ochii din realitatea alterată și să privească realitatea imediată, apoi la momentul potrivit să meargă la vot.