foto:”Persoane necunoscute” au asfaltat fără autorizație drumul din fotografia de mai sus, aparținând Kaufland România
Drumul din laterala dreaptă a complexului comercial Kaufland a fost asfaltat fără autorizație de construire, lucru confirmat inclusiv de o adresă a Primăriei Turda. Situația a fost sesizată inițial de către Răzvan Ciortea, subprefectul de Cluj care într-un comentariu preluat de presa locală s-a întrebat cine a autorizat asfaltarea drumului.
Politicienii din opoziția locală văd în întreaga afacere o manevră făcută pentru a facilita dezvoltările imobiliare ale familiei primarului Turzii.
Vorbim de o afacere de de genul ”o mână spală pe alta”, e o formă mai mascată de mită sau pur și simplu o scăpare administrativă?
Nu se poate afirma cu certitudine care dintre variante e cea reală, deoarece lucrările de asfaltare au coincis cu un eveniment economic mai important, respectiv inagurarea complexului comercial Funshop Park. În plus, reprezentanți au puterii locale susțin că ”drumul Kaufland” din laterala complexului commercial ar fi fost asfaltat mai demult și nu acum iar opoziția locală bate câmpii.
Politică și Putere a solicitat Primăriei Turda o copie după autorizațiile de construcție iar Primăria Turda a admis că aceasta există doar în cazul drumului Univers, ce pleacă de la Biserica Ortodoxă, până în spatele Kaufland dar nu există și o autorizație de construire pentru drumul de la capătul cartierului Poiana.
Lucrările din zona comercială Lidl-Kaufland au cuprins asfaltarea unei străzi care începe din dreapta bisericii ortodoxe, continuă prin spatele Lidl, Altex și Kaufland și ajunge în laterala caselor de la marginea cartierului Poiana. De acolo drumul cotește din nou spre DN 15 și exact acea porțiune de drum e cea cu probleme. Lucrările de asfaltare valorează circa 1.6 milioane de lei și au fost plătite de către firma Funshop Park Turda srl, care deține complexul comercial recent deschis în spatele Kaufland.
Strada Univers, care pornește de la Drumul Național E 15 pe lângă biserica ortodoxă, până în spate la Kaufland, este înscrisă în Cartea Funciară sub numărul 65628. Pe această stradă au fost făcute modernizări, inclusiv asfaltări.
Au fost făcute lucrări de modernizare și pe terenuri aflate în proprietatea Kaufland România spre exemplu zona de Grill – Kaufland și strada de la capătul cartierului Poiana, care figurează cu numărul de carte funciară 65876. Aceste terenuri nu sunt trecute însă pe Autorizația de Construire emisă de Primăria Turda.
”Având în vedere solicitarea Dvs. vă informăm că pentru imobilul înscris în CF 65876 Turda nu au fost eliberate autorizații de construire”, se arată în adresa de răspuns a Primăriei Turda.
Situația a fost descrisă de politicienii locali din opoziție drept cel puțin una ciudată. ”Nu e prima dată când Primăria Turda ne lasă în ceață când e vorba de probleme de urbanism”, spune Adrian Nap, consilier local PMP. La rândul său, Răzvan Ciortea, subprefect de Cluj a criticat situația.
”Înțeleg că în zonă sunt interese imobiliare mari și după cum am citit în presă, fiica primarului, care e asociată cu domnul consilier Paul Sârbu de la PNL și cu cel care asfaltează Turda (Nello Construct), vor să facă blocuri de locuințe pe acolo. De asta e atâta disperare! E bine ca turdenii să știe că Turda a fost acaparată de un grup de interese.
Problema este alta! Cine a dat autorizație pentru realizarea acelui drum, în condițiile în care în Consiliul Local încă nu s-a votat favorabil donația și acceptarea ideii cu Calea Digului? Cine a plătit banii cu care s-a realizat asfaltarea? Dacă un turdean vrea să-și facă un gard, așteaptă luni de zile până primește o autorizație, că primarul PNL are alte preocupări. Și dacă își face fără autorizație, este amendat imediat și pus la plată! În cazul drumului, care s-a asfaltat integral recent, cine a comis acest abuz? Poate ne spun consilierii PNL, după ce mai studiază documentația…”, transmitea subprefectul de Cluj, Răzvan Ciortea, citat de presa locală. Acesta a explicat pentru Politică și Putere că ulterior a fost sunat de către reprezentanți ai puterii locale care au susținut că partea de stradă de la marginea cartierului Poiana nu ar fi fost asfaltată acum. Răzvan Ciortea spune că are dovezi că asfaltarea străzii s-a petrecut recent.
Partea de drum asfaltată fără autorizație de construire este exact partea care urma să fie donată de Kaufland România, municipiului Turda. Proiectul privitor la donație a pucat însă la vot, în Consiliul Local.
Este posibil ca autoritățile să fi mizat pe faptul că donația trece de votul consilierilor locali și absența autorizației de construire va trece neobservată. Kaufland nu avea niciun interes să asfalteze acum drumul situat în dreapta complexului comercial. Intersul unui drum nou acolo aparținea noului comerciant și celor care au terenuri în proximitate.
Politicienii din opoziția locală văd în întreaga afacere a asfaltării o manevră făcută pentru a facilita dezvoltările imobiliare ale familiei primarului Turzii. Fiica primarului împreună cu soția președintelui Comisiei de Urbanism din Consiliul Local, Paul Sârbu și cu soția patronului firmei Nello Construct, cu mai multe lucrări de infrastructură din Turda, au cumpărat o generoasă suprafață de teren în zonă. Nu se pote însă afirma cu certitudine că asfaltarea e rezultatul unor înțelegeri nelegale, deoarece lucrările de asfaltare au coincis cu un eveniment economic mai important, inagurarea complexului comercial Funshop Park. Avem doar o serie de coincidențe și o scăpare în autorizația de construire.
Avocații consultați de Politică și Putere explică faptul că pe autorizația de construire trebuia să figureze toate terenurile pe care se fac lucrări. ”Dacă se fac lucrări pe două imobile-teren cu numere CF distincte, ambele numere trebuie menționate în Autorizație. Dacă sunt doi proprietari, si doar unul e titularul autorizației, acesta trebuie să faca dovada că are dreptul să construiască. Autorizaţia de construire sau de desfiinţare se emite la solicitarea deţinătorului titlului de proprietate asupra unui teren”, spun avocații.
Cel mai probabil, absența terenului Kaufland de pe autorizația de construire poate fi explicată ca o consecință a aroganței puterii locale. Kaufland nu avea interesul să asfalteze, deci nici motivul ca să achite taxa pentru autorizația de construire, municipalitatea era convinsă că donația celor 840 de metri pătrați de teren va trece prin Consiliul Local și că nimeni nu se va sesiza că s-a asfaltat, fără avize legale, o prelungire de câteva sute de metri pătrați.