Au montant bradul de Crăciun de două ori în același an și au udat ”plantațiile” de cinci ori în octombrie

0
Primăria Din Turda Acuzată Că A Tăiat Un Brad Argintiu Din Oraș

foto: au raportat că au montat bradul de Crăciun de două ori, în 2021

Au montat bradul de Crăciun de două ori în același an și au decontat mii de lei pentru udatul florilor în octombrie. În plus, plătesc tăierile de arbori cu un tarif calculat la metru liniar. Citește mai jos povestea unui demers prin care am încercat să aflu pe ce se cheltuie 2,5 milioane de lei cu spațiile verzi, la Turda.

Zeci de turdeni au reacționat vehement pentru faptul că arborii din Turda se taie abuziv. Politică și Putere a încercat să afle cât se plătește anual pe întreținerea spațiilor verzi, dar mai ales cum se decontează banii.

Demersul a fost blocat de lipsa de transparență a Primăriei Turda. Citiți mai jos ce demersuri am făcut și modul în care administrația locală de la Turda înțelege să trateze acest subiect.

Pasul 1. Punctul de plecare. Cât se cheltuie anual cu spațiile verzi?

Pentru a documenta acest articol era necesar un punct de plecare. Acesta este, firesc, excuția bugetară a anului 2021. Aceasta este o informație ce se găsește pe site-ul Primăriei Turda la adresa https://primariaturda.ro/primaria-turda/informatii-publice/bugetul-si-executie-bugetara/ Dacă deschideți documentul ”executia bugetară pe trimestrul IV ” descoperiți 315 pagini aranjate aiurea. Dacă nu știi unde să cauți timpul de rezolvare pentru a găsi informați e de circa 1 oră. Spațiile verzi sunt incluse în capitolul ”Cultură, recreere, sport”, care întotdeauna e pe la coadă. În acest caz, informația este la pagina 199, unde aflăm că anual se cheltuie din bugetul local suma de 2.525.783 lei. Suma care ne reține însă atenția e 1.937.448 lei, descrisă ca și cheltuială pentru ”alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”. Se presupune că aceasta e suma plătită din bugetul local pentru întreținerea spațiilor verzi. Durata de rezolvare a pasului 1: între 15 minute și o oră, în funcție de cât de informat ești unde să cauți.

Pasul 2. Cererea de funizare de informații, înregistrată la Primăria Turda la data de 5 aprilie 2021

Urmează să aflăm de la Primăria Turda pe ce s-au cheltuit cei 1,937 milioane de lei, așa că în baza Legii 544/2001, formulez în 4 aprilie 2022 cererea de furnizare de informații. În cererea formulată solicit două lucruri. Primul, o copie a contractului de prestării servicii spații verzi cu anexele sale, actualizat. Motivul e simplu, contractul cu anexele de finanțare include tarifele actualizate de prestare a serviciului public de întreținere spații verzi. Tarifele sunt aprobate de Consiliul Local. Al doilea lucru pe care l-am solicitat prin cerere este ”Lista defalcată pe tipuri de lucrări efectuate cu valoarea lor, care reprezintă cheltuielile efective cu întreținerea spațiilor verzi așa cum sunt acestea menționate în execuția bugetară pe 2021, trimestrul IV în valoare de 2.525.723 lei”.

Primăria Turda, trimite la data de 18 aprilie o adresă emisă la 14 aprilie cu un document de 48 de pagini, în proporție de 80% inutil. Ca să fie sigur că te bagă în ceață trimite și informațiile din contractul cu Prival Ecologic referitoare la salubritate, deși fucționarii Primăriei Turda știu că acele provederi contractuale nu mai sunt operabile. Salubritatea e prestată acum de Supercom. Timp de citit contractul cu cele 48 de pagini, între 15 minute și o oră, în funcție de talent.

Citiți documentul de mai jos, doar dacă aveți vreme și nervi.

skm-28722041807290-2

Pasul 3 – 18 aprilie 2022, Scriu un mail înapoi Primăriei Turda, ca să nu fiu nevoit să-i dau în judecată a cinșpea oară:

“Bună ziua, vă mulțumesc pentru răspusnul detaliat privitor la tarife și contract dar vă aduc la cunoștință faptul că nu mi-ați comunicat toate informațiile solicitate. Astfel, nu ați comunicat ”Lista defalcată  pe tipuri de lucrări efectuate cu valoarea lor, care reprezintă cheltuielile efective cu întreținerea spațiilor verziașa cum sunt acestea menționate în execuția bugetară pe 2021, trimestrul IV în valoare de 2.525.723 lei”. Vă rog mult, pentru a evita să vă dau în judecată la nesfârșit, să-mi comunicați lista cu tipurile de lucrări plătite pentru spații verzi în anul 2021, potrivit execuției bugetare. Vă mai înștiințez că nu e greu să comunicați asta, deoarece mi-ați mai trimis în trecut aceste tipuri de informații. Deși nu sunt obligat legal să formulez plângere prealabilă, pentru a evita un nou proces vă rog să dați curs cererii mele în termen de 10 zile, altfel mă văd nevoit să vă chem din nou în judecată”

Pasul 4: Primăria răspunde în 10 zile, pe 28 aprilie că informațiile trimise sunt alea bune.

Mai atasează ca să fie convingători, un document cu 9 pagini. Timp de citit abureala, 2-5 minute, în funcție de talent și predispoziție.

Citiți documentul de mai jos doar dacă vreți să pierdeți aiurea 5 minute de viață.

skm-28722042813540-1

Pasul 5 : Chem în judecată Municipiul Turda la Tribunalul Cluj. Al optulea proces, aproximativ.

Pasul 6 La 7 iunie 2022, Primăria trimite parte din răspunsul corect

Răspunsul e formulat după ce Primăria primește chemarea în judecată, printr-un e-mail cu textul: ”Buna ziua, revenim asupra raspunusului institutiei noastre, avand ca si obiect comunicarea listei defalcate pe tipuri de lucrari , respectiv cheltuielile efective cu intretinerea spatiilor verzi-executie bugetara pe anulu 2021. trimestrul IV. Rugam confirmare de primire”. Documentul are 33 de pagini.

În documentul de mai jos aflați detaliile despre cheltuielile cu spațiile verzi!

skm-28722060709090

Timpul de rezolvare a întregului demers a fost de 2 luni și 7 zile, plus circa 5 ore de redactat adrese și cereri de chemare în judecată, totul pentru a afla cum se cheltuie banii turdenilor cu spațiile verzi. Adaugati la asta obligația de a fi prezent la proces. Acum să vedem ce am aflat din documentele Primăriei Turda.

O astfel de cerere, în care documentele existau, putea fi cu usurință rezolvată în 10 zile, potrivit Legii 544.

Răspunsul e incomplet și transmis în grabă

Așa cum puteți observa din adresa de răspuns de mai sus, acesta nu e nici pe departe complet. Se transmite o listă a cheltuielilor pentru lunile octombrie, noiembrie și decembrie 2021 dar nicidecum o listă care să justifice cheltuielile până la suma de 2,5 milioane de lei așa cum s-a cerut. Potrivit contractului, situația de lucrări la spații verzi se raportează lunar dar avem o situația pe trei luni. Din răspunsul primit aflăm oricum o serie de ciudățenii care indică faptul că Primăria Turda sifonează bani prin serviciul public de spații verzi.

Au udat florile în octombrie și au montat bradul de Crăciun de două ori

În documentul eliberat de Primăria Turda aflăm că cele mai scumpe lucrări de întreținere a spațiilor verzi din punct de vedere al volumului sunt tăiatul de copaci, greblatul și udatul florilor. Ocazional la asta se adaugă montatul bradului de Crăciun, dacă se poate de mai multe ori în același loc.

În luna noiembrie 2021, potrivit situației de lucrări, apare montat, transport, tăiat, descărcat, brad mai mare de 12 m- valoare 7725, 403 lei. Din detalierea aflată la pagina 4 a documentului, aflăm că lucrarea s-a efectuat în fața Casei de Cultură Turda.

Potrivit situației de lucrări din luna decembrie, avem aceeași lucrare, efectuată în același loc. Pare că au montat bradul de Crăciun de două ori în față la Primărie.

Documentele trimise de Primăria Turda arată fie că sunt hoți, fie că sunt incompetenți. Șefa Prival Turda, Sanda Mihai nu a răspuns apelului telefonic pentru a lămuri dacă s-au sifonat bani din bugetul local sau e pur si simplu o eroare. În ceea ce privește cei care au trimis răspunsul, trebuie spus că e totuși o peformanță ca să-ți dai 2 luni să pui în ordine niște acte, dar când le trimiți presei să le trimiți total aiurea.

O altă curiozitate din adresa de răspuns e faptul că s-au udat flori în octombrie 2022. Pe strada Amurgului din Turda aflăm că s-au udat plantațiile de 3894 de metri pătrați de cinci ori în luna octombrie 2022. În total, au udat 19.470 mp de ”plantații”.

Pentru economia articolului, sar peste greblatul de frunze și închei cu tăiatul de arbori. Puteți vedea însă tarifele la greblat în documentul de mai sus.

Tăiatul de arbori e una dintre cele mai bănoase afaceri cu spațiile verzi, de la Turda. Motivul pentru care se masacrează copacii din oraș sunt banii. Puteți vedea că există două tipuri de tarife, la bucată și la metru liniar. Patru copăcei din scuarul dr Ioan Rațiu costă 400 de lei ”tunsul”. Alți copaci mai înalți sunt taxați la metru liniar. Tariful de tăieri la copaci e de 108, 15 lei pe bucată și 102,63 lei pe metru liniar. În octombrie, tăiatul de copaci mai mare de 7 m/mecanic a costat 30390 lei. În decembrie 2021 au tăiat 88 de metri liniari de crengi la prețul de 9031 lei.

Tot în decembrie 2021, montatul de brazi (separat de cel din fața Primăriei) a costat 67.456 lei. Pe hârtie au fost motați 100 și ancorați 100 de brăduleți din care 85 până la 2,5 metri și 15 până la 6 metri. Ar trebui să ne întrebăm serios dacă masacrarea brazilor și costurile de peste jumătate de milion de lei justifică întreaga operațiune.

Deasemenea, opinia publică și politicienii locali ar trebui să preseze municipalitatea să stabilească programul anual de întreținere a spațiilor verzi prin consultarea unui peisagist și prin consultare publică. Cei peste 2.5 milioane de lei și modul haotic de administrare a spațiilor verzi ar justifica asta.

Recent, activista locală în probleme de mediu, Edith Klaubert remarca faptul că administrația locală a distrus cultura de lavandă din Piața 1 Decembrie 1918, fără a încerca recuperarea ei, în condițiile în care vorbim de o plantă perenă. Acesta e doar un exemplu al rispei pe care municipalitatea o face, alături de cea cu suta de brazi montați conjunctural în Turda.

Logo5

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.