Presa locală de la Turda anunță că primarul Cristian Matei a pornit discuțiile în vederea creării Zonei Metropolitane Turda, la doar câteva zile de la promulgarea legii.
Viteza cu care știrea că Turda va avea zonă metropolitană, e generată de nevoia primarului Turzii de a poza că e pro-activ și eficient în problema dezvoltării locale.
Mai prudent decât primarul Turzii este Dorin Lojigan, primarul din Câmpia Turzii a anunțat că legea e încă analizată din punct de vedere juridic la nivelul Primăriei Câmpia Turzii.
”Deocamdată analizam prevederile legea care a fost publicata doar ieri apoi urmează să luăm o hotărâre. In mod cert, împreună, putem fi un pol de dezvoltare locala care nu poate duce la altceva decât dezvoltarea tuturor comunităților potential prinse în zona metropolitana”- spune Dorin Lojigan, primarul Municipiului Câmpia Turzii.
Problema constituirii zonelor metropolitane e atât administrativă dar și financiară. Potrivit legii, municipiile care nu sunt reședințe de județ pot constitui zona metropolitană prin asocierea localităților din prima coroană urbană, care e formată din acele localități limitrofe care au cel puțin un punct comun de hotar cu municipiul.
Această prevedere legală crează concurență directă între Turda și Câmpia Turzii. Ploscoșul, Viișoara, Călărașiul se învecinează și cu Turda și cu Câmpia Turzii. Viișoara și Călărașiul ar avea argumente suficient de puternice să adere la o zonă metropolitană a Câmpiei Turzii. De altfel, o zonă metropolitană a Câmpiei Turzii, cu Viișoara, Luna, Călărași ar fi suficientă pentru municipiul Câmpia Turzii, deoarece nu ar fi un construct administrativ greoi. Patru primari se pot înțelege mai bine decât zece.
Zona metropolitană Turda are automat în vizor Săndulești, Aiton, Mihai Viteazu și eventual Tureni, dacă această comună deține teritoriu administrativ comun cu Turda în zona Aiton/Ceanu Mic.
Dacă cele două municipii acum rivale vor decide să-și facă ambele zonă metropolitană, vom asista la ”bătălia primarilor”, o confruntare administrativă și politică a primarilor din Câmpia Turzii și Turda. Miza luptei vor fi Viișoara și Călărașiul. Estimarea este aceea că Viișoara va face parte din zona metropolitană a Câmpiei Turzii, care-i poate asigura acces mai facil și mai ieftim la transportul în comun, infrastructura rutieră și servicii publice, precum cel de iluminat.
Logica administrativă spune că municipiul Câmpia Turzii va lupta pentru a atrage în zona sa metropolitană Viișoara și Călărașiul (comuna Luna fiind celalaltă alegere imperativă), localități care pot asigura sustenabilitatea crescută a serviciului de transport public.
Situația încasărilor din impozite e neclară în cazul zonei metropolitane
Potrivit noii legi, există o metodă diferită de virare a impozitelor pe venit. Astfel, 30% vor merge către bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își au domiciliul angajații și doar 70% către bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea angajatorii plătitori ai impozitului pe venit.
Legea zonelor metropolitane este deocamdată neclară, în absența normelor de aplicare. Potrivit Legii 273 privind finanțele publice locale, din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se alocă lunar o cotă de 47% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozite, o cotă de 13% la bugetul local al judeţului şi o cotă de 22% într-un cont distinct, deschis pe seama direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, la trezoreria municipiului reşedinţă de judeţ pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi al judeţului.
Este neclar deocamdată dacă metoda de repartizare a impozitului pe venit a zonelor metropolitante înlocuiește complet metoda descrisă de Legea 273 sau se aplică după ce se rețin cotele de 13 și 22%. Este așadar neclar dacă localitățile din zona metropolitană vor mai beneficia de sume pentru echilibrarea bugetelor locale, de vreme ce cota de 22% nu mai e menționată explicit.
În absența unor clarificări exacte a repartizării cotelor din impozitul pe venit, care pare să creeze în această formă un ușor avantaj comunelor, graba cu care primarul Turzii anunță Zona Metropolitană Turda este un anunț aventurist.