Primăria vrea desființarea API srl. Veniturile din parcări vor alimenta pierderile Domeniului Public

0
1027
Api Foto

Administrația locală de la Turda a făcut o mișcare ce a trecut aproape neobservată de opoziția locală și a redirecționat o sursă majoră de venituri către Domeniul Public SA.

Consiliul Local Turda a adoptat în ședința ordinară a lunii aprilie un amendament la prin care Domeniul Public Turda preia atribuțiile de administrare a parcărilor publice din oraș. Amendamentul a fost adăugat la Contractul de Delegare al Serviciului Public de reparare și întreținere a străzilor . Modalitatea în care s-a procedat încalcă prevederile legale privitoare la concesiunea serviciilor publice.

În același timp, hotărârea Consiliului Local Turda lasă fără sursa principală de venit firma API srl care e o persoană juridică distinctă, înainte ca acționarul unic, municipiul Turda să fi aprobat dizolvarea firmei.

Motivațiile pentru care Adminstrarea Patrimoniului Imobiliar srl ar urma să fie desființată sunt și economice și politice. Pentru a putea înțelege mecanismul, trebuie să ne întoarcem la începuturile înființării API srl, de acum un deceniu.

Toate societățile comerciale cu capital public, ale Municipiului Turda sunt potrivit legii sub autoritatea Consiliului Local. Unele, mai mult decât altele, deoarece legile prevăd un control mai strict pentru regiile autonome sau societățile pe acțiuni. În ceea ce privește societățeile comerciale cu răspundere limitată, controlul public, deși există, este mai limitat, în parte datorită unei legislații neclare și incomplete.

Spre finalul de mandat al primarului Tudor Ștefănie, situația politică era volatilă iar fostul primar nu mai controla în totalitate Consiliul Local. Actorii politici erau numeroși. Autoritățile locale aveau obligația să concesioneze serviciile publice de administrare a domeniului public și privat, adică să acorde dreptul de administra domeniul public către un agent economic. În acest serviciu public intrau și repararea străzilor și administrarea parcărilor. Din aceste categorii de servicii, administrarea parcărilor aducea cei mai mulți bani, cu cele mai puține cheltuieli. Așa se face că în 31 ianuarie 2013, Consiliul Local Turda aproba delegarea de gestiune a serviciului de administrare și exploatare parcări către SC Administrarea Patrimoniului Imobiliar srl. Era o societate comercială care nu era nici regie autonomă nici societate pe acțiuni și care primea dreptul de administra domeniul public, adică de a face venituri cu cheltuieli puține, toate fără un control public riguros.

Primăria Vrea Desființarea Api Srl. Veniturile Din Parcări Vor Alimenta Pierderile Domeniului Public

Motivele desființării API srl sunt politice și economice

API srl are potrivit unor surse peste 200.000 de euro în conturi și este o firmă care nu e falimentară. Administrează parcările publice iar costurile teoretice de operare sunt mici, raportat la veniturile pe care le încasează. De ce ai sacrifica o firmă care e profitabilă și nici nu e sub un control public strict al Consiliului Local și care a fost în ultimii 10 ani un fel de jucărie economică a oricărui primar?

Răspunsul stă în faptul că trebuie salvat de la faliment Domeniul Public,care e o miză mult mai mare în cheltuirea banilor din proiectele europene. Administrația primarului Matei nu se confruntă cu vulnerabilități politice în Consiliul Local, așadar nu există riscul unor ”interferențe politice” în gestionarea Domeniului Public. Domeniul Public SA va administra în continuare investițiile și reparațiile de străzi. Are însă nevoie de o sursă de venituri suplimentară, deoarece situația financiară a ultimilor ani arată că firma merge repede spre faliment. API nu mai este necesară din punct de vedere politic, deoarece actuala administrație controlează complet Consiliul Local din punct de vedere politic.

Măsura desființării API e și logică și bună, deoarece nu e logic să ai două companii publice când poți avea doar una singură care să administreze domeniul public și privat. Totuși, mai exista o variantă pe care consilieri locali au susținut-o de-a lungul timpului, dar primarii s-au făcut că nu aud. Atât fostul consilier Ovidiu Micu (ALDE) cât și consilierul local Andrei Suciu (USR) au susținut ideea ca serviciul de parcări publice să fie administrat direct de către Primăria Turda. S-ar fi evitat așa pierderea unor bani prin plata impozitelor, numărul de personal ar fi fost redus, cu alte cuvinte încasări mai bune și economii la cheltuieli. Municipalitatea ar fi plătit către terți doar pentru lucrările de întreținere și investiții. O astfel de măsură nu era acceptabilă politic, deoarece un srl sau o societate comercială pe acțiuni vine cu locuri de muncă ce pot fi date activului de partid.

Consiliul Local a procedat nelegal în atribuirea parcărilor către Domeniul Public SA

Consiliul Local Turda a aprobat la propunerea primarului Cristian Matei un amenedament prin care Contractul privind repararea și întreținerea străzilor din municipiul Turda, semnat cu RADP se completează cu prevederea că Domeniul Public va administra și parcările din oraș.

Hotărârea nr. 28 privind aprobarea delegării gestiunii serviciului de administrare şi exploatare parcări catre S.C. Administrarea Patrimoniului Imobiliar Turda S.R.L aprobată de Consiliul Local în 31 ianuarie 2013 este motivul pentru care noua decizie a Consiliului Local Turda, în forma adoptată este nelegală.

Serviciul de administrare a parcărilor a fost concesionat prin delegare de gestiune către API srl în baza unui studiu de oportunitate și a unui caiet de sarcini. Delegarea s-a concretizat într-un contract juridic. API srl este o persoană juridică de sine stătătoare. În mod normal era nevoie de o conveție de revocare între API srl și Municipiul Turda și apoi se putea face atribuirea către Domeniul Public SA.

Potrivit unor surse din API srl, compania publică nu semnase nicio convenție de revocare a contractului de delegare a serviciului public de parcări, la momentul adoptării transferului către Domeniul Public.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here