Pe strada Fabricii din Turda sunt derulate două categorii de lucrări: extinderea rețelei de apă canal cu fonduri europene și asfaltarea străzii cu fonduri din PNDL. Ambele lucrări sunt sub standarde, susțin locuitorii străzii care supraveghează zilnic ce fac muncitorii.
Proiectul de extindere a rețelei de apă a fost prost executat iar acum reabilitarea străzii și asfaltarea ei decurge la fel, cu lucrări despre care oamenii spun că sunt total aiurea. Executanții lucrării sunt Nello Construct și firma Viarom.
Inițial locuitorii străzii Fabricii din Turda s-au înarmat cu răbdare. Și-au parcat mașinile pe străzi adiacente și au așteptat să vadă miracolul rezultat din cheltuirea banilor europeni: extinderea rețelei de canalizare și asfaltarea străzii. Când au constatat că strada se construiește în valuri și-au păstrat răbdarea și s-au înarmat cu rulete de măsurat. Au început să-și piardă și răbdarea și speranța că strada va arăta normal. Constructorii au înălțat strada cu până la 30 de centimetri, din cauza unui canal prost realizat. Oamenii au sesizat că înălțarea trotuarelor peste fundațiile caselor și peste linia gardului va crea probleme în viitor. Au început negocierile și presiunile, fiecare cum s-a priceput. Unii au avut relații la Primărie, alții s-au certat pe stradă. ”Dna Arcoși mai sus, are relații la Primărie și la Apă. Și-a rezolvat problema”, povestește un locuitor al străzii despre cum vecinii lor au obținut ”să se lase” strada mai jos în dreptul casei lor.
Lucrările de reabilitare a străzii Fabricii se face nu după proiecte ci după putință și voință, fiecare din acestea în proporții diferite. În cazul familiei Podar, trotuarul ”a urcat” cu până la 20 de centimetri. În dreptul casei lor e amplasat și un hidrant adâncit în trotuar.
Când se va asfalta trotuarul, hidrantul va fi într-o groapă.
Oamenii de pe strada Fabricii se întreabă cum poți construi o stradă în valuri
Adunați în fața unei case, oamenii fac speculații din ce direcții va veni apa de ploaie. Sunt convinși că va bălti într-un loc anume de pe stradă, pe care-l arată cu degetul. E locul unde valurile străzii Fabricii se adâncesc. Bodan Podar a plătit 8000 de lei pentru proiectul gardului casei sale. Spune că nu înțelege cum pot fi făcute astfel de lucrări, cum s-a putut proiecta așa ceva. ”Primăria mi-a cerut un proiect pentru gard ca să fie la standard. Acum văd că ei acceptă să se construiască o stradă în valuri. Cum poți înălța o stradă cu 30 de centimetri? Cum poți accepta astfel de lucrări?”, se întreabă tânărul care a făcut și o filmare în care explică unduirile străzii.
Oamenii sesizează și faptul că canalizarea pluvială deși a fost realizată nu a fost legată la vreo rețea de preluare a apelor. Așa pare să fie, deoarece pe fundul tuburilor de apă pluvială se vede apa adunată. Dacă te apropii mult de țeavă, te oglindești în apa ce băltește pe fundul tuburilor.
Pe Intrarea Depoului asistăm la un al fenomen. S-a asfaltat suplimentar jumătatea din dreapta a străzii pentru ca cei ce locuiesc pe partea dreaptă să-și poată urca mașinile pe troturar.
Noua proiectare a străzii s-a făcut în așa fel încât, în urma lărgirii trotuarului. două mașini nu pot trece una pe lângă alta. Când oamenii își parcau mașinile pe stradă, o altă mașină nu mai putea trece ca lumea. Așa că soluția a fost înălțarea străzii cu un strat de asfalt, ca oamenii să-și urce mașinile pe trotuar.
Calitatea lucrărilor de pe strada Fabricii crează nemulțumiri iar una dintre familii e decisă să dea în judecată municipalitatea. Nici politicienii din opoziția locală nu sunt mulțumiți și amenință cu sesizări penale dacă dirginții de șantier vor recepționa lucrările în această situație. ”Situația ar trebui lămurită până la recepția de lucrări. Nu putem accepta lucrări de canalizare incomplete sau o infrastructură rutieră sub standarde. Dirginții de șantier ar trebui să fie conștienți și atenți ce semnează iar funcționarii din Primărie ar trebui să fie de două ori atenți ce recepționează”, explică Adrian Nap, președintele PMP Turda.