Operatorul public de apă de la Turda este obligat în premieră să comunice indicatorii de întrerupere a serviciului public de apă, pragurile statistice și sancțiunile prevăzute, constituiți în anexă la Contractul de delegare al serviciului public de apă canal, a decis astăzi Tribunalul Cluj.
Hotărârea pronunțată în primă instanță este supusă recursului în termen de 15 zile de la comunicare.
Cererea de chemare în judecată a fost formulată de jurnalistul Horea Hudrea, după ce Compania de Apă Arieș a refuzat să comunice care sunt indicatorii, pragurile statistice de la care se aplică sancțiuni pentru opririle de apă pe raza de operare.
Solicitarea transmisă către CAA s-a făcut în condițiile în care opririle de apă, accidentale sau anunțate aveau o frecvență aproape zilnică la Turda.
Întreruperile în furnizarea serviciului de apă este strict reglementată de Contractul de Delegare semnat cu Compania de Apă Arieș.
Portrivit art 65 din Contractul de delegare, neglijarea sau întreruperea furnizării Serviciilor din vina Operatorului poate fi un motiv de încetare a contractului.
Pentru a reglementa cu claritate o astfel de situație, în secțiunea de Dispozții Comune a contractului, la art. 33 , Standardele de furnizare a serviciilor se arată ”Întereruperea serviciului și standardele de timp ale serviciului sunt definite ca o garanție a serviciului acordată de operator utilizatorilor. Acestea sunt prevăzute în art 18 și 19 din Dispozițiile speciale partea de apă (….). ”
Dispozițile speciale partea de apă arată că operatorul este obligat să furnizeze apă potabilă în permanență.
”În termen de 24 de luni de la data de intrare în vigoare, Autoritatea Delegantă și Operatorul vor defini de comun acord Indicatorii de Înterupere a Serviciului care vor fi implementați de operator, pragurile statistice, dincolo de care serviciul e considerat inadecvat și sancțiunile corespunzătoare în caz de neîndeplinire. Indicatorii, pragurile statistice și sancțiunile vor face obiectul, după semnarea lor, unui act adițional la prezentul contract” , se arată în art. 18.1 din Contractul de delegare, Dispoziiții speciale partea de apă.
În din 2009, Compania de Apă are praguri statistice privitoare la cât de des poate opri apa. Depășirea acelor praguri ar trebui sancționată.
Până acum, operatorul de apă de la Turda nu a făcut publice aceste informații iar Asociația de Dezvoltare Apa Vării Arieșului a ascuns aceste obligații și modul în care acestea au fost duse la îndeplinire.
În urma chemării în judecată, Compania de Apă Arieș trebuie să răspundă cât de des poate opri apa, fără a fi sancționată.
”Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de reclamantul H.H., în contradictoriu cu pârâtul C. A.A. SA. Obliga pârâtul să îi furnizeze reclamantului informaţiile de interes public solicitate prin cererea înregistrată sub nr. 8776/03.06.2021, respectiv indicatorii de întrerupere a serviciului public de apă, pragurile statistice și sancțiunile prevăzute, constituiți în anexă la Contractul de delegare al serviciului public de apă canal, Respinge ca nefondate celelalte capete de cerere deduse judecăţii. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, calea de atac urmând a fi depusă la Tribunalul Cluj”, se arată în comunicatul instanței.