Primarul Turzii, de capul lui. A anunțat un proiect de transport fără a consulta primarii din zonă

0
316

Înființarea unei asociații de dezvoltare inter-comunitară pentru un transport periurban cu participarea Câmpiei Turzii se poate face doar printr-o colaborare instituțională corectă și cu respectarea legilor in vigoare, a declarat primarul Dorin Lojigan pentru publicația Politică și Putere.

Declarația privitoare la participarea Câmpiei Turzii la un astfel de proiect a fost făcută în contextul în care primarul Turzii, Cristian Matei a declarat la o conferință pe tema mobilității urbane că se dorește extinderea transportului în comun printr-o colaborare cu localitățile din zonă.

”Vrem să introducem transport public hibrid în Turda, Câmpia Turzii şi încă 18 localităţi”, a precizat primarul Turzii fără să detalieze dacă anunțul este făcut în urma unei consultări cu ceilalți primari.

Dorin Lojigan, primarul municipiului Câmpia Turzii a confirmat că nu a purtat cu primarul Turzii vreo discuție pe tema unui transport în comun printr-o asociere la care să participe și Câmpia Turzii.

Dorin Lojigan 1

”Probabil este ideea domnului primar. Cu mine nu a discutat-o nici instituțional și nici personal. Nu stiu despre ce este vorba, am aflat doar din presa despre asta. Câmpia Turzii are un plan de mobilitate aprobat, achiziționarea autobuzelor este în curs iar noi o sa dezvoltăm transportul local asa cum ne-am stabilit încă din primul mandat. Suntem dispuși la colaborare cu toate UAT-urile din zona dar printr-o colaborare instituțională corectă și cu respectarea legilor in vigoare”, a declarat primarul din Câmpia Turzii.

Declarația primarului de la Turda citată de bursa.ro ace referire la o zonă periurbană și la un transport organizat cu autobuze hibride. Primarul Cristian Matei a descris zona învecinată Turzii drept o zonă periurbană deficitară la capitolul transport. ”Turda fiind un pol de dezvoltare în cazul acestei zone vom avea o autobază în Municipiul Turda şi deja am început să lucrăm la fişele de proiect” , a completat primarul.

Proiectul primarului Turzii are o serie de deficiențe. Acesta nu a fost discutat insitituțional cu primarii din zonă care s-au arătat surprinși că municipiul Turda vrea să extindă servicii de transport pe raza localităților lor.

Proiectul ”zonei periurbane” are lacune juridice

Precizarea primarului din Câmpia Turzii că trebuie să respecte legile in vigoare nu este întâmplătoare. Proiectul primarului Turzii, așa cum a fost el anunțat are o serie de lacune juridice. Primarul pregătește înființarea unei noi firme de transport care să opereze regional separat de TUP firma locală de transport. Aceasta ar urma să se mute în autobaza nouă, de la Stadion încă inexistentă, iar noul operator cu rol regional ar urma să se înființeze în autobaza de pe strada Mihai Viteazu, unde acum funcționează TUP,

Probeleme care apar la înființarea noului operator sunt atât de natură juridică cât și economică. Atribuirea contractelor de concesiune se face cu respectarea principiului exclusivității. Atât TUP cât și viitoare companie municipală de transport de la Câmpia Turzii operează în baza acestui principiu al exclusivității prevăzut în contractele cadru de concesiune și în normele europene. O nouă firmă care să opereze servicii de transport local pe raza celor două orașe va duce la o încălcare a acestei clauze de exclusivitate.

În plus, ceea ce primarul numește zonă periurbană este acum zonă inter-urbană. Nu e suficientă înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară cu Turda, Câmpia Turzii și cele 18 localități. Mai este nevoie ca cei de la Consiliul Județean să retragă rutele interurbane. Așa s-a procedat în cazul zonei metropolitane de la Cluj. Asta se poate face doar la expirarea actualelor licențe de transport interurban sau dacă firmele care operează acum reununță la aceste licențe.

Situația este complicată și în cazul autobuzelor electrice achiziționate prin actualele linii de finanțare pentru Planurile de Mobilitate Urbană. Aceste autobuze au fost finanțate pentru utilizarea în serviciile locale de transport și au fost încredințate TUP (și viitoarei companii municipale de la Câmpia Turzii) pentru satisfacerea serviciului public local de transport.

Cu trei operatori de transport public, TUP de la Turda, viitoarea companie municipală de la Câmpia Turzii și operatorul regional gândit de Cristian Matei este neclar cum poate fi organizat eficient transportul periurban Autobuzele electrice din Turda și Câmpia Turzii nu vor putea intra în celălalt oraș fără încălcarea cauzei de exclusivitate din contractele lor de delegare, operatorul regional nu va putea opera in cele două orașe fără a încălca aceeași clauză.

În plus sunt complicațiile financiare date de plata subvențiilor și acoperirea costurilor. Primăria Turda a înregistrat acum întârzieri de trei luni la plata sumelor către TUP. Este greu de imaginat că poate contribui financiar prin alocarea unor sume, eventual raportat la numărul de locuitori pentru a finanța noul operator de transport.

Proiectul primarului Turzii anunțat într-o avampremieră de la care ceilalți lideri locali au lipsit este unul cu lacune. Cristian Matei a vorbit de capul lui, a făcut niște declarații cu privire la ”transportul periurban” insuficient discutate cu viitorii parteneri și insuficient argumentate juridic și economic.

Mențiunile deloc întâmplătoare și prudente ale primarului Dorin Lojigan privind colaborare instituțională corectă și cu respectarea legilor in vigoare sunt astfel întemeiate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here