Motivul pentru care se îngustează drumul pe str. 22 Decembrie 1989

0
184

Turdenii se revoltă că intrarea pe str. 22 Decembrie a fost proiectată cu îngustarea drumului. Politică și Putere vă spune care este de fapt motivul real pentru care aceast drum va gâtui traficul rutier.

Situația nu va putea fi remediată iar Primăria Turda poartă vina că nu a explicat clar situația.

Motivul principal pentru care drumul se îngustează este acela de a-i descuraja pe oameni să circule cu autoturismele și să aleagă în schimb să circule cu autobuzul.

Asfaltările mari în Turda sunt finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa de finanțare 3.2 reducerea emisiilor de CO2.. Proiectul major este însă acela de modernizare a transportului în comun. Prin intermediul Axei 3.2, Uniunea Europeană a finanțata cumpărarea de autobuze electrice. UE a înțeles însă că nu poate finanța autobuze electrice noi fără să asigure și sume modice de bani pentru asfaltarea drumurilor pe unde trec autobuzele. Așa se face că la proiectul principal de cumpărare de autobuze electrice ei au adăugat câteva proiecte secundare: asfaltarea drumurilor pe unde trec autobuzele, amenajare de zone verzi.

Totuși, Uniunea Europeană a pus un set de condiții clare: nu sunt eligibile acele proiecte de asfaltare care duc la creșterea circulației rutiere. Acest lucru a fost cuprins în mod explicit în Ghidul Solicitantului, documentul oficial care conține criteriile generale și specifice pentru accesarea acestor fonduri.

Gâtuirea” de la intrarea pe str. 22 Decembrie 1989 este doar un detaliu de proiectare care a făcut să fie eligibilă în proiect asfaltarea pe acea stradă. Administrația locală de la Turda va mai trebui să impună, dacă respectă proiectul și restricții de viteză pe zona Calea Victoriei-Ștefan cel Mare.

Mai jos am extras prevederile limitative menționate în Ghidul Solicitantului.

  • Nu sunt eligibile subactivităţile1/activitățile/proiectele care urmăresc, în mod prioritar, fluidizarea traficului autoturismelor și reducerea congestiei acestora;
  • Nu sunt eligibile subactivităţile/activităţile/proiectele care vor conduce, în mod prioritar, la încurajarea şi îmbunătăţirea condiţiilor pentru utilizarea transportului cu autoturismele (creşterea vitezei acestora, îmbunătăţirea timpilor de parcurs, lărgirea/crearea părţii carosabile utilizate în mod prioritar de autoturisme etc), întrucât, contrar obiectivului specific urmărit, acestea vor contribui la creșterea utilizării transportului privat şi a emisiilor de echivalent CO2.
  • Nu sunt eligibile subactivităţile/activităţile care nu fac parte dintr-o abordare integrată privind îmbunătăţirea transportului public şi/sau a modurilor nemotorizate de transport, în vederea descurajării utilizării transportului privat cu autoturisme;
  • Nu sunt eligibile proiectele care conduc la creșterea utilizării transportului privat în aria de studiu a proiectului şi/sau în afara acesteia;
  • Nu sunt eligibile proiectele care cuprind doar activități de construire/modernizare/ reabilitare a părții carosabile a străzilor urbane. Această activitate trebuie să reprezinte doar o activitate complementară în cadrul proiectelor care urmăresc îmbunătățirea transportului public;

Astfel, după cum s-a menționat mai sus, se va avea în vedere faptul că proiectele care contribuie doar la îmbunătățirea vitezei de deplasare/fluidizarea traficului autoturismelor participante la traficul rutier (de ex. proiecte/activități ce vizează doar îmbunătățirea părții carosabile a străzilor în beneficiul transportului privat cu autoturisme), nu sunt sprijinite în Obiectivul specific 3.2 şi, prin urmare, nu sunt eligibile. Astfel, chiar dacă, aparent, investițiile din asemenea proiectele ar putea determina o uşoară reducere a emisiilor de CO2 în condiţiile menţinerii acelorași fluxuri de trafic, în fapt, pe termen scurt şi mediu, asemenea investiții vor genera un trafic rutier suplimentar, ca urmare a condiţiilor îmbunătăţite pentru deplasarea2 motorizată. Astfel, investiţiile privind partea carosabilă a infrastructurii rutiere pot fi eligibile, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate stabilite în cuprinsul ghidului, dacă acestea urmăresc îmbunătăţirea transportului public de călători şi încurajarea transferului modal3 către acesta.

1 Singura excepţie este reprezentată de subactivitatea Construirea/modernizarea/reabilitarea benzilor (partea carosabilă) din activitatea 10, categoria A, în vederea configurării/reconfigurării infrastructurii rutiere cu benzi dedicate pentru transportul public;

2 A se vedea ghidul guidance_urbanmobility.pdf de la adresa: http://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/legislation/guidance/;

3 In POR SFC martie 2016, p. 125: „În concordanță cu politicile UE de reducere a CO2 în toate zonele urbane contribuția așteptată la obiectivul menționat, respectiv sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon în toate sectoarele, va fi asigurată prin scăderea emisiilor de noxe provenite din transport, respectiv oferirea opţiunilor de transport alternativ şi descurajarea utilizării autoturismelor personale, oraşele devenind astfel spaţii mai bune de trăit pentru cetăţeni.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here