Autobuzele electrice din Turda sunt încălzite cu motorină. Mitul orașului cu transport integral electric e desființat

0
525

Mitul primului oraș cu transport integral electric a încetat la Turda, odată cu finalul bugetar al companiei publice de transport.

Municipiul Turda a fost prezentat propagandistic drept primul oraș cu transport public integral electric, deși acest lucru nu era real. Compania publică de trasport asigura și curse cu autobuze ce funcționează cu combustibili convenționali. În plus, aerul condiționat și încălzirea funcționează pe motorină.

La finalul anului, bugetul Societății de Transport public scoate la iveală adevărul: cheltuielile cu funcționarea autobuzelor sunt ”jumi-juma”, și pentru curent electric dar și pentru motorină.

Informațiile au fost transmise public într-o ședință a Consiliului Local de la finalul anului trecut, când s-a aprobat o rectificare de buget al companiei de transport.

Societatea de Transport Public srl cheltuie anual 2,28 milioane lei cu motorina pentru autobuzele electrice, în timp ce cheltuielile cu curentul electric se cifrează la 2,8 milioane de lei (incluzând și apa, în capitolul bugetar). Municipalitatea din Turda se lăuda anul trecut cu primul transport public integral electric. La final de an, bugetul scoate adevărul la iveală. Pentru încălzire și aer condiționat, un autobuz electric consumă zilnic circa 20 de litri de motorină.

Dacă ar funcționa exclusiv electric, autonomia ar fi drastic scăzută. ”Autonomia s-ar reduce cu circa 50%”, explică directorul Alin Popescu.

Directorul companiei de transport mai precizează că în plus se asigură curse pentru compania Kaufland folosind autobuze pe motorină. Acest lucru este impus de contractul de finanțare cu Uniunea Europeană care prevede că autobuzele cumpărate prin proiectul european pot fi folosite exclusiv pentru transport public nu și pentru contracte cu terții.

Transportul public are nevoie de investiții suplimentare

Compania publică de transport are nevoie de investiții suplimentare, avertizează directorul Alin Popescu. Este necesară finalizarea autobazei de pe str. Stadionului unde va exista o capacitate suficientă de încărcare a autobuzelor.

În plus, municipalitatea trebuie să cumpere mai multe autobuze atât pentru a asigura cursele școlare dar și pentru a acoperi deficitul de autobuze când sunt făcute lucrări de mentenanță.

Directorul companiei publice de transport crede că soluția o reprezintă cumpărarea de autobuze electrice ori hibrid iar dimensiunile mijloacelor de transport trebuie să fie diversificate. ”Nu știu cum vor urca autobuzele în curse regulate spre castrul roman”, explică Popescu, care crede că operatorul public trebuie dotat și cu mijloace de transport în comun cu un gabarit mai mic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here